Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare, har problem med en B230E (87a) som har ett riktigt störande knackande ljud, det hörs som mest med öppen huv när man står på förarsidan eller framför, hörs betydligt mindre när man står på passagerarsidan. Det låter i takt med motorvarvet, svårt att säga om det fortsätter även på höga varv, men ligger jag i dragläge och varvet går ner så knackar det också saktare, möjligtvis något tystare också. Känns som det blir värre och värre, så börjar bli orolig att den rasar! Motorn går hyfsat bra i övrigt, den är pigg, har någorlunda jämn tomgång runt 900-1100 beroende på dag o vind känns det som. Det ända jag har märkt är att den går ner segt i varv efter du släpper på gasen, i brist på bättre förklaring, dvs varvar jag upp till 2500 så kan det ta ett par sekunder innan den sakta sakta tar sig ner till tomgång igen. Mycket möjligt att det är orelaterat och bara är dålig insugspackning men kan vara värt att tillägga.

Va just ute och lyssnade lite och började fundera om det kunde vara styr-servopumpen som lever om..? Annars har jag också spekulerat i att det kan vara växellådan/koppling som håller på att ge upp, men ljudet förändras inte när jag frikopplar så det går kanske inte riktigt ihop heller? Vad kan det annars vara? Kamrem? Tändningen? Ventiler?

Bytt till nya fräscha spridartätningar för några veckor sedan, (ljudet fanns redan innan det)
Bytte olja, tändstift, tändkablar, bränslefilter i slutet av förra sommaren.

Hjälp uppskattas!
Oljan ser okej ut, möjligen lite för ljus. Provade nyss och knackningen hörs knappt när den är kall, svårt att säga vara det kommer ifrån mer specifikt men det är mycket tydligare på vänster (förarsidan). Går knappt höra när du står på höger sida med öppen huv.

Såg nu dock att oljan är just över den refflade delen på stickan, kan det vara för mycket olja som skapar ljudet?

Servopumpen var också "varm" men kan vara för att jag stod stilla på tomgång så motorrummet blev generellt varmt, men det känns som jag känner ett tickande i den i takt med ljudet, kan det vara den??
Senast redigerad av 1 Larron, redigerad totalt 0 gånger.
Kom på en sak, när jag bytte kamrem senast på min 745-a så var det ett knackade ljud när jag startade motorn. Det enda jag gjort var ju bytt kamrem så jag dubbelkollade att det var rätt gjort och att inte kåpan kommit snett eller så. Så lossade jag sträckaren och sträckte om den och sedan var det tyst. Förmodligen hade jag spännt sträckaren för hårt
lennarte skrev: mån 07 maj 2018, 20:41 Kom på en sak, när jag bytte kamrem senast på min 745-a så var det ett knackade ljud när jag startade motorn. Det enda jag gjort var ju bytt kamrem så jag dubbelkollade att det var rätt gjort och att inte kåpan kommit snett eller så. Så lossade jag sträckaren och sträckte om den och sedan var det tyst. Förmodligen hade jag spännt sträckaren för hårt
Kan definitivt vara kamremmen som är slut, har planerat att byta den men har andra saker att göra innan bes nu i maj. Men då bör det ju höras kall dom varm, och från höger sida med tanke på att den sitter fram?

Se också mitt förra inlägg redigerade det just efter du svarade :)
När dessa bilar var relativt nya så klagade en del kunder på knackande ljud från motorrummet (bland annat min far) och fick till svar att det kan uppstå missljud från kolvbultarna och att det anses som "normalt".

Själv har jag haft mängder av B230, vissa har varit tysta och vissa har knackat..... Det kan även vara vattenpumpen som låter, men det brukar låta mer som ett skramlande ljud när den börjar bli kass.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]