harman skrev:Addict skrev:Jag undrar samma sak fast på en 940 -97. Jag trodde den skulle ha säkringen "Day running lights" men jag kunde inte hitta någon sådan.
940 jag hade var en 93 då fanns säkringen..måste finnas något liknande på nyare volvo,då det inte är populärt med halvljus på dagen i vissa länder..
Nyhter på 960 -95
Ljusomkopplare med inställbar halvljusfunktion
Ljusomkopplaren är ny och har inställbar halvljusautomatik för enkel och snabb anpassning av olika marknadsönskemål/lagkrav. Med hjälp av radiomejsel kan en fjäderbelastad kontakt med spår nås från framsidan så att :
-Halvljuset alltid är på när tändningen är på, oavsett ljusomkopplarens läge. (Spåret står då i vertikalt läge).
-Ljusomkopplaren i läge parkering ger parkeringsljus och i övriga lägen halvljus. (Spårets övre kant 45° åt höger)
-Inställningen ger det ljus som symbolen på ljusomkopplaren anger. (Spårets övre kant 45° åt vänster)
Detta innebär att kunden själv kan, vid t ex resa utomlands, ställa om ljuset så att lagkravet i landet uppfylls.
På bilar för Canada saknas spåret i kontakten på ljusomkopplaren så att det inte är möjligt att ställa om halvljusautomatiken.
Mvh
Ronnie