Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nwrapped
Hej Volvo gänget,

Jag håller på att försöka byta en expander, som vidgar bromsbackarna på bakhjulet när handbromsen är i. Handbromsen var "i" hela tiden nästan och hade ingen verkan på besiktingen. Med handen fjädraden inte tillbaks utan fix i bromsläge.

På vajjern sitter ett litet stift som man skall ta bort för att byta expandern.
Jag klappade på med en hammare men den är orubblig.

Behöver man ett specialverktyg eller knep för att få bort denna?
Mycket våld eller ännu mer våld, kanske är ända sättet.

Alla tips är välkomna.

Tack på förhand
Niclas, myggan till bilmeck.
av Addict
Våld rostlösning och mer våld och svordommar...
Den är helt lös egentligen den ska endast hållas kvar av expanderns två sidor. Det som håller den är enbart rost.

Dessa prylar är svindyra på volvo! En Expander kostar nästan 250kr och den lilla sprinten som du försöker lossa kostar nästan 50kr...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ställ en 10 mm hylsa eller något annat med hål i mot axeln så du får något som svarar när du slår. Använd gärna ett kort koniskt dorn, "spikförsänkare". Ett vanligt cylindriskt vill gärna kröka sig när man tar i. Kallt vatten känns bra på tummen efter att du har träffat den för tredje gången.
av nwrapped
@Addict: Oj, jag märkte att den kostade mycket för så lite metall. Efter att ha bankar skiten ur det mesta verkade det som om jag fick bort tillräckligt mycke smuts och rost så nu fungerar den igen.

@Sparkz: Jag provade först med en spik, det gick inte. Hittade sedan att innan jag började banka att stiftet rostat fast i ett icke så bra läge som hindrade expandern att gå tillbaka. Så jag knackade tillbaks den i ursprungligt läge. Tog rikligt med rostlösning och nu fungerar den gamla bra igen. Så jag sparar nog 350 kr som jag lagt ut på en ny.

Konformade verktyget heter tydligen "körnare" och jag köpte tillslut ett "drivdon" till mina bromsar som satt med dessa stift/spikar/bultar som man var tvungen att putta ut med en 3-4 millimmeters drivdon.

Så nu fungerar expandern igen. TACK för alla bra tips. Roligt att lära sig nya saker, eftersom jag inte mekat med bilar förr, endast datorer. :)
Senast redigerad av 1 nwrapped, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja en spik går inte, då kan du lika gärna använda halvkokt spagetti. :wink:

En körnare är spetsig och till för att göra en "startgrop" för borret när du ska borra ett hål.

Cylindriskt drivdorn är helt korrekt, men tar du i med hammaren på fastrostade sprintar kommer det att kröka sig eller gå av. Därför är det bra att börja med något kortare och stabilare, det är så jag menar.

Välkommen till bilarnas underbara värld med fastrostade delar! :P
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]