Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Sweeman skrev:det kommer kosta 5-6000 det här också! lär iaf köpa en kylare från volvo också så man vet att den funkar.. men ska se om man hittar någon vänlig själ som kan hjälpa mig byta växellådsolja/kylare...
Sweeman :!: Byta kylare fixar du ju själv. 2 feta slangar, lossa fläkten (tror jag)och lite fästen. Byta olja i lådan är inte svårare än att byta olja i motorn. lossa bottenpluggen på lådan. sen fyll på :???: antingen om det sitter en plugg eller så fyller man på i olje sticke röret ( om det finns d v s? Äh fan någon med 740 kan detta bättre. :oops:

Hur kan volvo anse det en stor operation att byta kylare och aut olja????
Användarvisningsbild
av Pliind
det vet jag då inte.. de fick det att låta så svårt att det är omöjligt för mig att göra det :P så vad jag ska göra är, 1 montera bort cp kylare, 2 stoppa ner en slang å skölja rent motorn 3 tömma växellådan på olja 4. montera kylare 5. sätta dit alla slangar och fylla på med glykol och olja!?
Användarvisningsbild
av Nexus
Sweeman skrev:det vet jag då inte.. de fick det att låta så svårt att det är omöjligt för mig att göra det :P så vad jag ska göra är, 1 montera bort cp kylare, 2 stoppa ner en slang å skölja rent motorn 3 tömma växellådan på olja 4. montera kylare 5. sätta dit alla slangar och fylla på med glykol och olja!?
Klart de försökte få det låta svårt . Lätta pengar för de .
Men det fixar du själv.
om du vill vara säker på få bort så myckat skit som möjligt i kylsystemet. fyll med bara vatten och starta så den blir varm och vattnet cirkulerar i hela systemet sen tappa ut vattnen fyll på igen och gör samma sak sen 3 e ggn kan du fylla på glykol.
Glöm bara ej fylla på olja i aut lådan :-O)
Eftersom du tappar ur i oljekylaren till lådan som sitter ihopbyggd med ordinarie kylaren :???: eller är det inte en sådan konstruktion????
så varmkör och titta nivå i lådan sen då autkylaren rymmer ca 1 l??
Användarvisningsbild
av Sparkz
grammse skrev:Byta olja i lådan är inte svårare än att byta olja i motorn. lossa bottenpluggen på lådan. sen fyll på :???: antingen om det sitter en plugg eller så fyller man på i olje sticke röret ( om det finns d v s? Äh fan någon med 740 kan detta bättre. :oops:
Nu har du bytt 1/4 av oljan. Det är lite mer pyssel än så. Sök lite på "skölja automat".
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo, men den förra ägaren ska ringa en kille som är expert på växellådor så han ska fixa det där åt mig tror jag, eller så får jag en guide av honom om hur man gör :P
Användarvisningsbild
av Nexus
Sparkz skrev:
grammse skrev:Byta olja i lådan är inte svårare än att byta olja i motorn. lossa bottenpluggen på lådan. sen fyll på :???: antingen om det sitter en plugg eller så fyller man på i olje sticke röret ( om det finns d v s? Äh fan någon med 740 kan detta bättre. :oops:
Nu har du bytt 1/4 av oljan. Det är lite mer pyssel än så. Sök lite på "skölja automat".
skölja eller inte skölja har ju diskuteras förr :) .
1/4 del??? rymms det mera i rören och kylaren än vad det är i lådan??
Låter skummt tycker jag :???:
Användarvisningsbild
av Nexus
grammse skrev:
Sparkz skrev:
skölja eller inte skölja har ju diskuteras förr :) .
1/4 del??? rymms det mera i rören och kylaren än vad det är i lådan??
Låter skummt tycker jag :???:
jag kikade på denna länken http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082

Nu är jag med på vad som menas med spola lådan :wink:
Användarvisningsbild
av Pliind
tack för länken! :) nu har jag iaf en större bild av hur det går till :) måste bara vänta in min nya kylare innan jag kan göra nått <_< och gnälla på far min om cash till olja :P haha

meeeen, nu är det så att min låda är full med vatten också :shock: så hur bär jag mig till då? kan väll knappast vara bra för lådan att gå på olja/vatten :/

Vid vilket miltal brukar man få byta skivor?[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]