Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P_G_E
Tycker det börjar bli hög tid för byte av remmar, eftersom det var drygt 12000 mil sedan sist!
Ja, ja - jag vet att jag har haft tur...
(Men har man vant sig vid Detroit-produkter, som än idag använder kedjor, så blir man lite bortskämd...)

En B234F, som sagt, med automatspännare.

Och det blir BÅDA remmarna, för när det nu sitter balansaxlar i den där spisen, så skall de ta mig fasen få göra lite nytta också!
(Och jodå, jag tänker byta den där bulten till oljepumpsdrevet också!)

Mycket står ju redan skrivet om detta ämne, och jag tycker mig faktiskt ha läst det mesta också.

- Men: Det där med remspänning...
Om man nu inte innehar (och tillika inte heller hade tänkt införskaffa) det där mätinstrumentet "998 8500", hur får man då till remspänningen "tillräckligt bra"?

Tilläggas bör kanske, att jag har bytt ett otal kamremmar (på andra motorer) i mitt liv, utan att behöva tillgripa något specialverktyg.
Men det påstås ju att den där 16-ventilaren är lite "känsligare", så att säga, så alla goda råd mottages tacksamt.

:roll:
av Addekarlsson
Har du automatisk remspännare, så behöver du inte fundera på saken.
Har du manuell spännare, så sätt dit remmen genom att börja på vevaxeln och montera remmen sträckt motsols. På detta sätt får du bäst sträckning på "dragsidan" av remmen. Lossa sprinten för spännrullen så den sträcker det den kan. Dra motorn 2 varv, så märkningarna stämmer igen, lossa och dra åt spännrullen igen, så är den klar sen.
Man kan efterspänna efter några hundra mil igen om man vill, men inget jag nånsin gjort.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av P_G_E
Tackar för svaret!

Men EN fråga kvarstår:

Remmen till balansaxlarna har ju som bekant ingen automatisk spännare, och händer det något med den remmen så kan det ju få vissa oönskade följder...

Så hur får man till den remmen "lagom" spänd?
Exempelvis uttryckt i hur många millimeter man (med normal handkraft) kan få den att "flexa" mitt på den längsta raksträckan, i uppkant alltså.

Som Haynes uttrycker det, så skall det ju vara "3,8 enheter vid 20 °C" på den där special-mätaren. Men jag tolkar det som att den remmen kan vara i princip lika hårt spänd som den automatspända kamremmen (rekommenderat 3,0 - 4,6 enheter) utan att det skall leda till några problem.

Eller har jag missuppfattat något där?

:?:
av Addekarlsson
Vad gäller balansaxelremmen kan jag dessvärre inte säga något, då jag själv utrotat den remmen, just för riskerna det innebär att ha den där.
Så den har jag absolut noll koll på.

Ser nu att jag glömde skriva en sak tidigare. När man dragit sprinten i spännrullen, så ska man så klart dra åt muttern, innan man drar runt motorn 2 varv. Kanske är självklart, men jag vill ändå påpeka det. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av P_G_E
OK, du skall i varje fall ha ett stort tack!

Helgen är räddad, känns det som:
  • - Kärvande manuella fönsterhissar bak. (Varför sälja bilar med enbart elhissar fram?)
    - Ny kondensorfläkt. (Skönt med bra kyla även när man står still!)
    - Och så detta rembyte då...
Har man inte pyssel så skaffar man sig.

:wink:
Användarvisningsbild
av P_G_E
Hittade följande metod hos "volvoclub.org.uk", där det även förekommer en bild på ett hemmagjort specialverktyg för att enklare kunna justera balansremmens spänning under gång.

Se http://www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm

Mycket fritt översatt och sammanfattat:
Med användande av bara tumme och pekfinger bör det gå att vrida balansremmen 90 grader utan nämnvärd ansträngning, på mitten av dess längsta sträckning.
Med mer kraft skall man kunna nå 135 graders vridning, men absolut inte mer.

En mycket mer exakt justering, vars resultat är jämförbart med användandet av Volvos "heliga" mätistrument, går att uppnå genom att justera remspänningen med motorn igång:

En helt ny balansaxelrem bör spännas till exakt det läge där ett märkbart pipande börjar uppträda. Men spänn den absolut inte mer än så! Detta ljud uppstår i just det läge då remmen är så hårt spänd att tänderna tenderar att börja "klättra" på remskivornas kuggar, men skall normalt försvinna efter några mil, då remmen har nötts in så att den "bottnar" perfekt i remskivorna igen.

VARNING: Var väldigt försiktig vid ditt val av verktyg, eftersom denna operation alltså måste utföras med motorn igång! Kylarfläkten måste absolut vara bortmonterad! Tänk också på att bara hålla i det verktyg du använder från "baksidan" av rotationsriktningen, på ett sådant sätt att du inte riskerar att skada dig om du skulle tappa taget, eller om verktyget skulle råka hakas fast i någon rörlig del och slitas loss!

Stäng sedan av motorn och kontrollera därefter med den tidigare nämnda "vrid-metoden" att inte remmen verkar vara alltför hårt spänd.
Naturligtvis tar jag inget som helst ansvar för riktigheten i dessa uppgifter! Och inte heller för eventuella skador på person eller egendom!

Själv tänker jag dock faktiskt prova de där tipsen.
(Men har nog planer på att låta bli den där "garage-ölen", eftersom jag har en synnerligen stor respekt för rörliga delar som är igång!)

:shock:
av Addekarlsson
Vad är helgerna till för, om inte skruva i nån bil. :wink:
Vintertid undantag, om man inte har garage, vilket jag saknar.

Kom på en sak gällande remspännaren, om du har automatisk spännare.
Den ska man ju trycka ihop i ett skruvstäd eller liknande, och det ska ske långsamt, väldigt långsamt.
Man drar ett kvarts till ett halvt varv max, sen väntar man en liten stund, så kolven stillar sig, sen drar man lika igen och väntar en stund. Så där håller man på, tills man kan stoppa in en 2 mm borr och spärra positionen på tappen.
Och jag föreslår att man använder just en 2 mm borr, för den är härdad, och kröker sig inte. En popnit kröker sig upptäckte jag, vilket försvårade arbetet avsevärt. Det är riktigt bra drag i den där automatiska spännaren kan jag lova. :wink:
Tänk oxå på att stoppa in borren från rätt håll, så den inte kommer mellan spännare och blocket. :wink:

Lycka till med skruvandet i helgen! :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av P_G_E
Tänkte bara ge lite "feedback" efter helgens övningar...

Kamrems-bytet gick som en dans! Däremot visade det sig att "freon-hjonet" som bytte min AC-kompressor för ett par år sedan tydligen hade tagit spjärn ordentligt mot remkåpan, så det blev en liten orgie i alu-plåt och popnitar för att ersätta ett stort saknat plaststycke... :evil:

Vidare visade det sig att den tidigare ägaren redan hade "bort-rationaliserat" balansremmen. Och eftersom jag inte haft något som helst att anmärka på motorns gång under de 6 år jag nu ägt bilen, vare sig på tomgång eller i normal landsvägsfart (d.v.s. allt som oftast runt 160 km/h), så får nog den nyligen införskaffade remmen gå i retur till Bilia, innebärande att 488 kronor hamnar tillbaks i plånboken.

Allt det andra på "fixar-listan" blev också gjort, mellan regnskurarna. :roll:

Men, åter igen ett stort tack för diverse goda råd!

Och slutligen, apropå det där med garage: Jo tack, det finns förvisso, men i alla fall vintertid skall det nog VÄLDIGT mycket till för att jag skulle palla ner och köra ut den "pansarkryssaren" som då ockuperar garaget, bara för lite "småfix" med något annat åkdon... :lol:
av Addekarlsson
Härligt att det flöt på fint, med undantag för kåpan där.
Och jag tycker det låter bra att du skippade balansaxelremmen, för enligt mig är den värdelös på alla sätt och vis.

Lite onödigt vetande.
Det var inte vovlo som designade motorn med balansaxelremmen. Volvo designade motorn som en ren 16v, men sen testkörde porsche motorn, varpå dom tyckte den vibrerade lite för mycket. Så porsche tyckte att volvo skulle montera dit dessa balansaxlar.

Om detta är sanning eller inte, det kan jag inte svara på, men det är ett rykte som cirkulerar i alla fall. :lol:

Mvh/ Adde
av kalf
Addekarlsson skrev:Härligt att det flöt på fint, med undantag för kåpan där.
Och jag tycker det låter bra att du skippade balansaxelremmen, för enligt mig är den värdelös på alla sätt och vis.

Lite onödigt vetande.
Det var inte vovlo som designade motorn med balansaxelremmen. Volvo designade motorn som en ren 16v, men sen testkörde porsche motorn, varpå dom tyckte den vibrerade lite för mycket. Så porsche tyckte att volvo skulle montera dit dessa balansaxlar.

Om detta är sanning eller inte, det kan jag inte svara på, men det är ett rykte som cirkulerar i alla fall. :lol:

Mvh/ Adde
Detta är vad jag hört om denna motorn. När volvo först tog fram den så hade de fruktansvärda problem med att saker och ting gick sönder. De till och med spräkte motorblock pga. obalans. Då monterade Volvo balansaxlar och det löste problemet. Men de kom senare på vat felet låg(vevaxeln, tror jag) Men de behöll axlarna som en säkerhets åtgärd. Dock är jag inte hundra på denna informationen, men jag har hört det på volvo iaf.

Vid vilket miltal brukar man få byta skivor?[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]