Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare det här är mitt första inlägg här så jag hoppas jag gjort rätt :)
Jag köpte en 965:a igår för 5000kr och åkte och besiktigade den samma dag, fick nedslag på en anliggande broms och lite rost vid dragkroken så det kändes bra, jag åkte hem och åkte sen idag till Tierp för att byta bromsok på den. Påväg hem så körde jag ganska hårt och varvade ur han 2:an 3:an 4:an och precis när jag petade i 5:an så började det verkligen bolma ur rök från avgasröret, det var en blandning mellan svart och vit rök.
Jag släppte ganska direkt på gasen och då slutade det.
Testa sen 2 ggr till att varva ur han och det blev likadant igen men bara mellan 4:an och 5:an vid höga varv. Den började gå lite oroligt precis efter röken varje gång men det gick fort över.
Vad kan det vara? Är det en trasig topplockspacknin eller kan det bara vara att den inte blivit hårt körd förut? Köpte den av en tant som själv sa att hon "kärring" kört den.
Tack på förhand
Jag skulle tippa på igensatt vevhusventilation. Ta loss slangen från flamfällan som går till insugsröret så ser du om det är mycket olja där. På min 960 som drog olja genom vevhus rök den också när man drog på länge på 2an-3an. Jag tror den tryckte in olja i insugsröret när man körde normalt som den sög i sig om man låg och pressade på.

I backspegeln såg röken vit/svart ut, men bakom såg den bara vit ut. Och håll koll på oljenivån, den kan dra i sig ganska mycket olja genom vevhuset om det är tätt...
Delarna är inte så dyra, man byter oljefällan och lite slangar. Men det är lite meck för insuget måste nog plockas bort. Finns säkert någon guide om du googlar. Heter "crank case ventilation". Du kan snegla på 850-delen av forumet eftersom motorerna är ganska lika.

Kolla med nån liten verkstad om du inte vill ge dig på det själv. De kan hjälpa dig att se om det är övertryck i vevhuset.

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]

Ska leta reda på detta uttag imorgon och tes[…]

Hjälp att hitta delnummer

Det var som fan, 1282852 heter han tydligen. Antar[…]

Styrvinkelsensor

Tjena! Min far hörde av sig om att hans V70 -[…]