Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattias Jönsson
Jag har haft min "nya" 945:a (B230F, -94) i snart en månad och har upptäckt ett problem som gör mig förbannat sur:

När motorn har blivit rejält varm (inte överhettad!) så vill den inte starta!

Det hände första semesterdagen efter två timmar på väg till Gotland med husvagn. Stannade för att handla, vred på nyckeln - och helt tyst...

Allt tänds i panelen, men inte minsta klick från startmotorn. Jag lade en skiftnyckel mellan polerna på startmotorn och den startade direkt. Startmotorn är alltså frisk.

Säljaren trodde på startkontakten i tändningslåset. På morgonen efter startade den klockrent, men trots det "stal" jag en verkstadsplats hos Liljas(Volvo) i Kalmar och bytte kontakten.

Inga problem i en vecka, men efter en timmes krypkörning i sommarvärmen på Lojsta hed (vi jagade gotländska vildruss...) ville bilskrället inte starta igen!!! Fram med skiftnyckeln igen...

Det verkar som att startproblemen uppstår när motorn är rejält varm. Och jag vet att det inte är fel varken på startmotor eller startkontakt.

Vad kan det vara?

Igår kväll hände det igen och då började jag titta runt och hittade en lös "burk" i motorrummet, precis intill generatorn:
http://www.jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=671

Vad är det för burk?

Till saken hör att när jag bytte startkontakten så trillade det ut en kabelhärva av guds nåde bakom paneln under ratten. Flera av kablarna verkade avklippta och jag fick känslan av att det hade suttit något där som plockats bort. Bland papprena hittade jag också en italiensk beskrivning (bara text...) av något som verkade vara ett larm/startspärr. Bilen är hemplockad från Italien, där den gick mellan -94 och -05.

Kan det vara så att även om larmet är urplockat så finns startspärren kvar någonstans, inte inkopplad men spökande?
av TurboLeffe
Mattias Jönsson skrev:Igår kväll hände det igen och då började jag titta runt och hittade en lös "burk" i motorrummet, precis intill generatorn:
http://www.jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=671

Vad är det för burk?
Svårt att avgöra helt säkert på bilden, men det liknar en larmsiren, min ser ut sådär med ett nyckeluttag på toppen (har inbyggt backup-batteri)

/Leif
Användarvisningsbild
av Sparkz
Larmsiren ser det ut som, japp
Startspärren brukar vara inkopplad såhär:
Kabeln från startkontakten till startmotorn är klippt uppe vid kontakten, sen är det påskarvat ett par kablar ner till larmet. Det borde varkstan ha sett när dom bytte kontakten iofs...
av Mattias Jönsson
Ja, jag säger bara det: Detta forum är The Mother of All Answers! :lol:

Larmsirén är det säkert. En gummiplopp på toppen och där står det on/off.

Och visst var en av kablarna vid startkontakten klippt och skarvad!!! Då ska jag bara hitta ett kopplingsschema på kontakten så att jag sätter ihop saker och ting rätt igen, när jag ska "originalisera" bilen...
Användarvisningsbild
av #27
Mattias Jönsson skrev: Och visst var en av kablarna vid startkontakten klippt och skarvad!!! Då ska jag bara hitta ett kopplingsschema på kontakten så att jag sätter ihop saker och ting rätt igen, när jag ska "originalisera" bilen...

Om du ska ha ett kopplingsschema på bilen så finns de på länken..

http://volvo.techno.org.pl/wiring-diagrams.html
av Mattias Jönsson
Tackar!!!
av Mattias Jönsson
Nu har jag varit ute och rotat - och kommit på fler frågor...

Jag trodde att larmet var eftermonterat och att det bara var att klippa bort allt. Men nu ser jag att det är ett originallarm... Jag har i o f fått förklaringen till vad den lilla nyckeln är till (satt i samma nyckelring som övriga nycklar och passade inte i någon dörr...) men hur funkar/funkade ett sånt här larm? Jag har inte sett röken av några fjärrkontroller eller nåt och är egentligen inte intresserad av ha en massa prylar som inte används i motorrummet.

Sitter det förresten en immobilizer i originallarmet eller tjoar och blinkar det bara?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kan du se vilka kablar som gå går till larmenheten? Kabelfärger?

Den rosa kabeln från tändlåset går direkt till ett kontaktstycke vid elcentralen (och fortsätter till startspärrkontakten på automatväxellådan om finnes) och "loopas" mellan stift 3 & 4 till en blå/grön kabel vilken går via ett kontaktstycke (vänster A-stolpe) stift 1 och ett kontaktstycke (vänster hjulhustorn) stift 5 och vidare till flatstiftet på startmotorn.

Går kabeln via larmboxen, är den oftast kopplad så som Sparkz beskrev ovan!
av Mattias Jönsson
Tackar - med en sån beskrivning kan jag ju inte misslyckas! Såvida jag inte försöker ikväll, förstås. För nu är grillen tänd och ett par pilsner har redan slunkit ned...

Men imorgon vet jag vad jag ska pyssla med!
av Mattias Jönsson
Igår tog jag mig äntligen i kragen, tog fram sidavbitaren och gav mig på kabelhärvan ovanför pedalerna!

Mycket riktigt hittade jag kabeln från startkontakten och den gick in i via en kontakt till kabelstammen till larmet. Ryckte ut den - gick inte att starta... Byglade med en bit lödtenn - gick att starta! Bingo!

Klipp, klipp, klipp och det visade sig att det gick att klippa bort en hel del! Förutom larmet hittade jag nämligen en mer än lovligt klantig gammal handsfree-installation och lika taffligt dragna stereokablar (lågnivå till slutsteg etc).

Det "bästa" var ändå att någon av de tidigare ägarna haft problem med det övre bromsljuset. Vad är det logiska att göra? Jo, man drar en kabel från ljuset, genom bakluckans kabelkanal, under en massa paneler längs trösklarna och sen tjuvar man in sig framme vid bromspedalen! Jag menar, det hade kanske varit lite lättare att koppla in sig på närmaste bromsljus...

Hursomhelst, nu är det rensat och fint och bilen startar som den ska!
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]