Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej!
har en volvo 945 gl -91 som bara krånglar!
det började med att bilen blev ryckig vid växlingar och vid motorbroms
och så hade den svårt att gå på tomgång när den va kall!
nu så rycker den inte så farligt men direkt motor har blivit lite varm så börjar tomgången att skena, den skenar upp till runt 1800 varv å sen dimper den ner till strax över 1000 varv. när motorn kommit upp till rätt temp så håller den sig i regel runt 1600-1700 varv på tomgång.
om jag drar ut kontakten till tomgångs motorn så är bilen som vanligt svår att få å gå på tomgång när den är kall, men när den är varm så håller sig tomgången i det närmaste normal (runt 1000 varv) men bilen går ryckit vid växling och vid motorbroms, speciellt på treans växel!

har provat att byta tomgångsmotor med en annan 945 men bilen beter sig lika dant!

felkoderna jag får fram på uttag 2 är: 2-2-1, 1-1-3 och 2-3-1 så allt tyder ju på lambdan eller vad tror ni? när jag får dessa felkoder vad borde det då vara som är fel, kan det va så att det är något helt annat som spöker fast att felkoder indikerar på lambdasondet?

jag antar att bilens bränslesystem heter LH 2.4 stämmer det? (945 gl från 1991)

(uttag 6 hade inga felkoder)

skulle va jätte tacksam för all hjälp jag kan få, behöver bilen till jobbet i norge och vill inte att den ska stanna halvvägs dit!
mvh / davvep
av davvep
mifran skrev:Jag har (haft) liknande problem som du, tex hög tomgång. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19436 .
kommer du fram till nått så får du hojta till, fast är inte riktigt säker att vi har riktigt samma problem! går din bil oroligt förutom tomgången, rycker den nått tex?
vad händer när du drar ut kontakten till tomgångsmotorn? för mej så stannar tomgången på runt 1000 varv, den pendlar aldrig som den gör när den är ikopplad, därimot så rycker bilen mer vid växlingar och motorbroms, med det kanske har med varvtalet att göra!
när man startar bilen när den är kall har den oxå svårt att gå på tomgång, den är då istället väldigt låg! felkoderna finns på det första inlägget! så om nån kan hjälpa mej så vore jag jätte tacksam!
mvh / david
davvep skrev:hej!
har en volvo 945 gl -91 som bara krånglar!
det började med att bilen blev ryckig vid växlingar och vid motorbroms
och så hade den svårt att gå på tomgång när den va kall!
nu så rycker den inte så farligt men direkt motor har blivit lite varm så börjar tomgången att skena, den skenar upp till runt 1800 varv å sen dimper den ner till strax över 1000 varv. när motorn kommit upp till rätt temp så håller den sig i regel runt 1600-1700 varv på tomgång.
om jag drar ut kontakten till tomgångs motorn så är bilen som vanligt svår att få å gå på tomgång när den är kall, men när den är varm så håller sig tomgången i det närmaste normal (runt 1000 varv) men bilen går ryckit vid växling och vid motorbroms, speciellt på treans växel!

har provat att byta tomgångsmotor med en annan 945 men bilen beter sig lika dant!

felkoderna jag får fram på uttag 2 är: 2-2-1, 1-1-3 och 2-3-1 så allt tyder ju på lambdan eller vad tror ni? när jag får dessa felkoder vad borde det då vara som är fel, kan det va så att det är något helt annat som spöker fast att felkoder indikerar på lambdasondet?

jag antar att bilens bränslesystem heter LH 2.4 stämmer det? (945 gl från 1991)

(uttag 6 hade inga felkoder)

skulle va jätte tacksam för all hjälp jag kan få, behöver bilen till jobbet i norge och vill inte att den ska stanna halvvägs dit!
mvh / davvep
De gemensamma nämnarna för felkoderna är:

Läckage i insugs/vakumslangar eller grenrör före lambdasond.
Felsök genom att spruta startgas över vakumslangar, packningar, spridare etc. på insugsidan. Det måste vara tätt.
Avgassidan lyssnar, känner och tittar du efter avgaspuffar. Obs! Ingen stratgas på avgassidan...

Felaktigt bränsletryck.
Trycket skall vara 3 bar och mäts på inkommande bränsleslang.

Elfel.
Tja...leta! :wink:

Defekt luftmassemätare.
Dra ur kontakten till LMM då motorn går på tomgång. Går motorn sämmre då, då är LMM hel. Blir det ingen skillnad på motorgången, är den kass.
Ett annat (mer exakt) sätt att mäta LMM är att:
(Gäller LMM Bosch nr: 0280212016, Volvo nr: 3517020)

Mät mellan stift 2 & 3 på LMM. (stift 1 = längst till höger)
värde: 2,5 - 4 Ohm.

Blotta kabelns gummiskydd. koppla in kabeln i LMM. Tändning på. Mät mellan stift 5 och jord (batteri (-)). Värde: ca. 12 volt.

Mät mellan stift 2 & 3 på kabeln (med kontakten i LMM) Tändning på.
Värde: 1,35 - 1,42 volt. !!!Värdet måste ligga inom ramen!!!

Kör motorn varm. Lossa LMM från luftrenaren (sitter med två klämmor) och titta genom gallret. Öka motorns varvtal till strax över 2100 varv under någon sekund, varefter man stänger av motorn. Efter ca 4 sekunder ska tråden glöda ca 1 sekund. Om inte, gör du följande:

Blotta kabelns gummiskydd. Kontakten skall vara kopplad till LMM.
Mät mellan stift 1 (-) & 4 (+). Öka under någon sekund motorns varvtal till strax över 2100 varv, varefter man vrider av tändningen. Efter ca 4 sekunder ska voltmätaren göra ett 1 sekund långt utslag under renbränningsfasen.

Defekt lambdasond.
Mät resistansen mellan stiften på det dubbla kontaktstycket (mot lambdan). Resistans = 3 ohm (kall sond) & 13 ohm (varm sond).
Sätt ihop kontakten igen.
Blotta gummiskyddet på "singenkabeln". Starta motorn och mät spänningen mellan stiftet och batteri [-]. Värdet skall pendla "snabbt" mellan 0,1 & 0,9 volt. Obs! kablarna skall ej vara särade vid testet!

Lycka till!
Jocke S. skrev: De gemensamma nämnarna för felkoderna är:

Läckage i insugs/vakumslangar eller grenrör före lambdasond.
Felsök genom att spruta startgas över vakumslangar, packningar, spridare etc. på insugsidan. Det måste vara tätt.
Avgassidan lyssnar, känner och tittar du efter avgaspuffar. Obs! Ingen stratgas på avgassidan...

Felaktigt bränsletryck.
Trycket skall vara 3 bar och mäts på inkommande bränsleslang.

Elfel.
Tja...leta! :wink:

Defekt luftmassemätare.
Dra ur kontakten till LMM då motorn går på tomgång. Går motorn sämmre då, då är LMM hel. Blir det ingen skillnad på motorgången, är den kass.
Ett annat (mer exakt) sätt att mäta LMM är att:
(Gäller LMM Bosch nr: 0280212016, Volvo nr: 3517020)

Mät mellan stift 2 & 3 på LMM. (stift 1 = längst till höger)
värde: 2,5 - 4 Ohm.

Blotta kabelns gummiskydd. koppla in kabeln i LMM. Tändning på. Mät mellan stift 5 och jord (batteri (-)). Värde: ca. 12 volt.

Mät mellan stift 2 & 3 på kabeln (med kontakten i LMM) Tändning på.
Värde: 1,35 - 1,42 volt. !!!Värdet måste ligga inom ramen!!!

Kör motorn varm. Lossa LMM från luftrenaren (sitter med två klämmor) och titta genom gallret. Öka motorns varvtal till strax över 2100 varv under någon sekund, varefter man stänger av motorn. Efter ca 4 sekunder ska tråden glöda ca 1 sekund. Om inte, gör du följande:

Blotta kabelns gummiskydd. Kontakten skall vara kopplad till LMM.
Mät mellan stift 1 (-) & 4 (+). Öka under någon sekund motorns varvtal till strax över 2100 varv, varefter man vrider av tändningen. Efter ca 4 sekunder ska voltmätaren göra ett 1 sekund långt utslag under renbränningsfasen.

Defekt lambdasond.
Mät resistansen mellan stiften på det dubbla kontaktstycket (mot lambdan). Resistans = 3 ohm (kall sond) & 13 ohm (varm sond).
Sätt ihop kontakten igen.
Blotta gummiskyddet på "singenkabeln". Starta motorn och mät spänningen mellan stiftet och batteri [-]. Värdet skall pendla "snabbt" mellan 0,1 & 0,9 volt. Obs! kablarna skall ej vara särade vid testet!

Lycka till!
tack så mycket för dit svar jocke S!
ska testa å se om jag kan hitta vad det kan vara.

återkommer efter att jag har kollat upp följande!

mvh / david
av davvep
hej igen!
antar att lambdan är kass då mätvärderna inte stämde med vad det skulle vara!
så jag köper en ny lambda och och hoppas innerligt på att det har varit den som spökat.
när jag nu sedan har bytt lambda så ska jag nollställa felkoderna innan jag start upp eller?
hur släcker jag lambda lampan i displayen? ta bort minuskabeln i nån minut eller blir det inte gjort på "riktigt" då?
mvh / davvep
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Plocka ur säkring 1 en stund så tappar styrboxarna minnet = felkoder etc. och ställer sig i fabriksläge. Sedan ställer datorerna om sig mot din körstil och för att värdena sak bli så optimala som möjligt!
av davvep
ja då har jag bytt lambdan då, fast bilen går fortfarande illa. nu vill den inte riktigt gå på tomgång när man startar bilen, tomgången är iaf väldigt låg fast den brukar hämta sig efter ett tag men den går liksom "oroligt". bilen svarar dåligt när man ger gas, när man trycker ner gasen så blir det som en fördröjning innan den svarar på gasen! lambda lampan släcktes iaf och efter test turen jag gjorde (ca: 1 mil) blandat så fick jag inge felkoder!
vad kan felet vara igentligen? jag har inte hittat nån läcka i slangar å dyrligt, lmm verkar fungera för när jag drog ut kontakten så ville den knappt gå överhuvudtaget! tomgångsmotorn har jag prövat med en annan å lambdan har jag bytt!
kan det vara motortemgivaren som jag läst om i nån annan tråd?
skit i spjällhuset? någon som kan peka ut vad det kan vara?

mvh / David
av davvep
en mek kille lyssna lite på bilen idag å han sa att jag skulle prova att byta fördelarlock ock rotorn!
vad tor ni om det?
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]