Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BounZe
Hej, jag har en 945 turbo -93 som jag undrade man kunna få nå pys ifrån och kanske göra lite för turbon!

är inte så inne på detta med spot filter och dump. tänkte höra om det inns någon med förslag på närken eller sidor man kan få tag på ett lämpligt sportfilter till min 945??

Undra ävenom det är någon vitts att sätta på en dump på min 945? hur man gör och om någon har något tipps på vart och vad man bör skaffa??

Mvh // Simon :D
av Addekarlsson
Dump är inget man behöver, om man inte trimmat mer än standardtrim. Dvs, chip, öppet filter, lite uppställt laddtryck.
Och ska du ha en dump, så är det en återcirkulerande du ska ha, vilket innebär att du får inte det där klassiska ptschhh ändå.
Din turbo har redan en dump, och det kommer flåsa lite mer hörbart om du monterar sportluftfilter.

Bilar med LMM får för det mesta lite konstiga beteenden om man monterar en öppen dump, eftersom den öppna dumpen släpper ut av LMM uppmätt luft i atmosfären, vilket leder till att motorn kommer gå enormt fett.
Jag testade på den 780 turbo jag hade tidigare, och resultatet vart att den dog/nästan dog när jag släppte gasen, så jag slet bort dne öppna dumpen och återmonterade den återcirkulerande jag redan hade.

kvist86 har redan sagt vad som behöver sägas om sportluftfilter, så där säger jag inget mer heller. :D

Mvh/ Adde
av 940 Turbo
Addekarlsson skrev:Dump är inget man behöver, om man inte trimmat mer än standardtrim. Dvs, chip, öppet filter, lite uppställt laddtryck.
Och ska du ha en dump, så är det en återcirkulerande du ska ha, vilket innebär att du får inte det där klassiska ptschhh ändå.
Din turbo har redan en dump, och det kommer flåsa lite mer hörbart om du monterar sportluftfilter.

Bilar med LMM får för det mesta lite konstiga beteenden om man monterar en öppen dump, eftersom den öppna dumpen släpper ut av LMM uppmätt luft i atmosfären, vilket leder till att motorn kommer gå enormt fett.
Jag testade på den 780 turbo jag hade tidigare, och resultatet vart att den dog/nästan dog när jag släppte gasen, så jag slet bort dne öppna dumpen och återmonterade den återcirkulerande jag redan hade.

kvist86 har redan sagt vad som behöver sägas om sportluftfilter, så där säger jag inget mer heller. :D

Mvh/ Adde
men har en kompis som satt på öppen dump på tryckröret innan innsuget på sin fulltryckare men han pluggade ju orginal dumpen så de funkar riktigt bra tycker han med öppen e de inte så man ska göra plugga orginal om man sätter på öppen dump ??
av kvist86
ja har satt öpper filter och chippat min, orginal dumpen låter rätt mycket då!
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]