Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Limpan84
Tjejen lånade 740 till jobbet idag på vägen hem stannade bilen.. När jag öppnade motorhuven såg jag en slang som spruckit och allt kylarvatten har läckt ut och detta har hon kört utan en stund eftersom hon inte kan kolla på temp mätaren :evil: vad är det som troligtvist har tatt mest stryk i motorn...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och så skyller vi på tjejen ja... :lol:

Toppackningen ligger illa till, men byt slang och fyll på vatten och prova hur den går först.
av Limpan84
jepp de va faktiskt kärringen som körde.. sa te henne å skaffa bätte glasögon så hon kan se temp mätaren :D oki ska prova de imorgon.. inte risk att själva motorn tatt stryk då?? den va varm som bara den :(
Användarvisningsbild
av camaro69
Limpan84 skrev:jepp de va faktiskt kärringen som körde.. sa te henne å skaffa bätte glasögon så hon kan se temp mätaren :D oki ska prova de imorgon.. inte risk att själva motorn tatt stryk då?? den va varm som bara den :(
Det kan hända masor med en överhettad motor. Täta läckan och kolla om det blivit några skador, som exvis topplockspackning m m.

Innnan läckan är lagad känns det mer som "snillen spekulerar" :idea: :???: :shock: :roll: :cry: :???: :idea:
av Limpan84
har bytt slangen nu. först startade inte motorn så vi fick bogsera igåg den sen när den väl startade så gick den som en påse nötter på dom låga varven speciellt och rök som bara den ur avgasröret. Vad kan det vara måste väl vara något mer än topplockspackingen som gör det.
Användarvisningsbild
av lilleman
om den har kokat så är det troligt att toppen är skev och behöver planas.om den ryket vitt så kommer det in vatten i cylindrarna.plocka av toppen och kolla om den är skev.min f.d. svärmor hon kokte sin b21a så det blev hål i 1;ans kolv hoppas att det inte har hänt på din mvh/roger
av Limpan84
låter inte bra de.. får riva den senare idag då.. ska nog ta och börja se mig efter en ny motor då blir nog billigare finns ju en hel del billig..
av Limpan84
har tänkt å börjar riva motorn ikväll men är inte så hemma på det. dom där handböckerna från haynes står det mycket om och riva motorn där eller det är bara enklare grejer.. Det var vit rök som kom ur avgasröret så de borde vara som den trycker ut vatten i motorn
Användarvisningsbild
av igelkottar
Haynes handbok beskriver bra hur du ska göra, sedan finns ju forumet
om det är något mera. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Limpan84 skrev:har tänkt å börjar riva motorn ikväll men är inte så hemma på det. dom där handböckerna från haynes står det mycket om och riva motorn där eller det är bara enklare grejer.. Det var vit rök som kom ur avgasröret så de borde vara som den trycker ut vatten i motorn
Riva en motor genom att studera Haynes tror jag inte fungerar. de beskriver mest i stora drag och sen får du hoppa fram och tillbaka mellan sidorna.
Men å andra sidan så är det ju en ganska enkel motor jämfört med dagens bilmotorer men de är inte svåra om man kan sin sak allt beror på ens egna kunskaper. :wink: :wink:
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]