Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1207302
Jag har fått samma problem när jag bytt bara en lampa och kört med en ny och en gammal lampa. Bytte då även den äldre bromslampan som fortfarande fungerade. Då slutade varningen att lysa. Glödtrådsvakten kan vara så känslig att den markerar på skillnaden mellan en ny och en gammal lampa med samma styrka. Därför brukar jag byta lamporna på bägge sidor om en går sönder.
#1207332
Det är rätt som skrivits ovan, tänkte bara lägga till dragkrok. Om det finns dragkrok kan det bli lustiga fel i kopplingsdosor, beroende på hur det är kopplat och hur slitet, ärgat det Är även jordning en av baklyktorna spelar in. De mittersta bromsljuset är också med i glödtrådsvakten
#1224331
Ja, felet kan visa sig så. Det kan räcka med lite oxid eller skräp i en lampsockel eller kabelskarv. Och naturligtvis som Malmstroem skriver, gamla och nya lampor. Det är så med gamla glödlampor att dom drar mera ström när dom blir gamla. Därför kan man få obalans mellan höger och vänster sida i belysningen i bilen. Det är detta som ljusvakten reagerar på och sätter ett larm. Detta gäller alla ytterbelysningslampor förutom blinkljusen. Dom har en annan varningsfunktion, dom blinkar snabbare på den sidan där en blinklampa är trasig.
Och så länge du vet att lamporna är hela är det ju bara att ignorera varningen.
Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]

Nån returfjäder som är torr? &Arin[…]

Jag brukar annars rekommendera SKF vattenpump, och[…]

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]