Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1220577
Hej, är helt ny på forumet, har problem med en bensinvärmare jag plockat ur en 740 för 15 år sedan!

Har legat på garagehyllan sedan dess tills intresset infann sig för lite meck! ;-)

Hittade manualen genom google och kom till detta forum:
http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... armare.pdf

I alla fall, får allt att fungera då jag tvångskopplar på de olika stiften på losskopplad kabelhärva enligt bild nedan:

* 8 svart + 3 gul värmer glödstiftet varmt

* 8 svart + 4 grön driver fläktmotorn fint

* 8 svart + 10 (minns ej färg) pumpar runt vatten utan luft i

Vidare så flämtar bensinpumpen om jag duttar den med 12v.

Flamvakten varierar bra i resistans.


När den startar går fläktmotorn igång och vattenpumpen pumpar i några sekunder.
Sedan slås allt ifrån och om jag fattat allt rätt ska den börja glöda i ca 45 sekunder?

Men om jag mäter mellan stift 3 och minuspol på batteri så går det fram ström i en halv sekund och sedan hör man ett relä bryta och strömmen försvinner?

Någon som vet på råd?

Har även haft loss glödstift och brännkammare och allt ser bra ut.

Båda termostaterna leder ström fint, inget ohmvärde kan uppmätas över dem.
För de ska väl leda ström och inte vara brutna så att ström inte kan passera?


Bild
#1220584
Har löst sig en bit på vägen, jag lusläste en tråd på 6 sidor och fick fram ett bra tips!

Kopplade ur blå och blå/svart från stora kontakten. Då frikopplar man flamvakten.

Då fick glödstiftet ström och soppapumpen och fläkten gick igång!

Fortsättning följer med felsökning på flamvakten!
#1220649
Flamvakten verkar ge felaktigt motstånd, det är för högt, så volten över det blir inte tillräckligt högt för att ge tändsignal.

Bra info jag hittade i en annan tråd:

Normalt startsekvens för värmaren är att den kollar kontinuiteten i bränslepumpskretsen, och om ok - kör igång värmarfläkten någon sekund, samtidigt som vattenpumpen, kupéfläkten och glödstiftet aktiveras.
5 V läggs nu även över flamvakten. Skulle spänningen sjunka under 2.5 V innan bränslepumpen har startat, så avbryts starten. (defekt/kortsluten flamvakt)
Glödstiftet värmer sen i 90 sekunder (?), bränslepump + värmarfläkt startar. Nu ska lågan tändas och registreras av flamvakten, varpå glödstiftet kopplas bort och värmaren är i full drift.
Hinner inte spänningen över flamvakten dras ner till under 2.5 V (normalt sett 0.9 V eller så när lågan brinner) under en viss tid så avbryts starten för ett nytt försök.

Flamvakten dr av fototransistortyp. I mörker
har denna oändlig resistans. När denna blir
belyst av flamman (eller vanligt dagsljus)
sjunker dess resistans under 1,5 kOhm. Detta
avkännes av styrenheten.

Flamvakt (fototransistor) Spänning vid mörker (resistansmätning): Spänning vid belysning (resistansmätning):OBS!+ pol på blå/vit ledning pos 6. ca. 5 V (oändligt motstånd) ca. 1 V (0–1,5 kOhm)

Flamvakten visar som sagt 0,73V under drift vilket är helt i sin ordning
Senast redigerad av 2 alfapaouer, redigerad totalt 0 gång.
#1220651
1 Relä till fläkten räcker
men det ska vara ett relä som är slutet mellan 87b och 30 när det är 0 volt på spolen
30 mot fläkt
87b mot fläktvred
87 ( röd )+ 12 volt via säkring
86 Från tidur ( gul tillslag relä )
85 jord

När värmaren startar så får du +12 volt på stift 86 på relä ( spolen )
och då ändras vippa i relä från 30 - 87b till 30 - 87
Eftersom stift 87 kommer 12 volt gå igenom relät och ut på stift 30 vidare till fläktmotorn

Jag rekomenderar koppla in detta relä efter fläktvredet och inte före
för att skulle man glömma fläkten på läge 4 så kommer värmaren ochså starta på läge4 = tomt batteri.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]