Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Har ett oljeläckage på min B230FK där det droppar 1-3 droppar om jag kör fram och tillbaka ett par meter i mitt garage och sen låter den stå på tomgång någon minut.
Trodde först det var oljereturen som läckte men efter att ha bytt packning på den så läcker det fortfarande likadant.
Det läcker på oljefiltersidan på motorn och det är fuktigt med olja runt oljekylaren som oljefiltret sitter fastskruvad i, Vanligt att det läcker där?
Läste någonstans att man behöver en 29mm hylsa för att lossa den gängade delen som filtret sitter på, Funkar det med en vanlig standard Biltema hylsa eller måste den vara djupare?
Det finns ingen olja på undersidan av oljetråget, Brukar det vara olja där om den bakre vevaxeltätningen läcker?
Det droppar inget i motorns framkant och packboxarna där läcker inget, Vevhusventilation är i nyskick och jag har ett bra undertryck i oljelocket även när motorn är kall på tomgång.
Bilen är avställd så jag har inte varit ute och kört efter att läckan uppstått.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är inte vid själva filtret som läcker då? Jag fick så på min B230FB efter jag kört 500 mil. Jag skruvade av filtret och gjorde rent anliggningsytan och packningen på filtret så funkade det fint i 500 mil till.

Det läckte främst när man startade motorn kall, antar att oljetrycket var högst då...
Användarvisningsbild
av Magnus308
Det är inte så länge sedan jag bytte filter och olja och då var den tät, Jag var noga med att olja in packningen och göra rent anliggningsytan innan jag skruvade dit filtret.
Kontrollerade att filtret är ordentligt fastskruvat samtidigt som jag bytte packningarna till oljereturen igår.
Användarvisningsbild
av lennarte
Oljetrycksgivaren sitter strax framför oljefiltret, inte ovanligt att den läcker, och det är inte i gängorna utan i delningen mellan plast och stål det läcker.
Användarvisningsbild
av Magnus308
lennarte skrev:Oljetrycksgivaren sitter strax framför oljefiltret, inte ovanligt att den läcker, och det är inte i gängorna utan i delningen mellan plast och stål det läcker.
Oljetrycksgivaren är tät

Jag tror att det är o-ring nr 5 på bilden som läcker

Bild
Användarvisningsbild
av Magnus308
Nu är det fastställt att det är O-ring nr 5 på reservdelsbilden som läcker.

Tack till er alla som läst tråden och försökt hjälpa mig med mitt problem

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]