- mån 25 jul 2005, 21:14
#12151
Då va jag här igen .
Har nu pratat med ALLA jag känner som kan nått om bilar .
Har även följt dom råd jag fått här.
Tänkte samanställa allt jag vet här pga att felet troligen inte e av den billigare sorten.
Man vill ju inte byta turbon å sen ryker de likadant i alla fall.
Då så då kör vi !
Bilmodell: Volvo 945
Årsmodell: 1996
Motor: B230FK
Effekt: 99kW
Turbo: Lätt trycksvarianten
Det började för någon månad sen med att jag bromsade in efter att ha legat på motorvägen å crusat.
När jag tittar i backspegeln så ser jag ett stort rökmoln. :o(
Efter de så smårök bilen (Ljus - Ljusgråblå) vid inbromsning och när jag släppte efter på gasen.
Jag kollade oljan och den låg under minimum.
Fyllde då på olja och tyckte problemet avtog.
Den släppte fortfarande nån rökpuff vid inbromsning
och när jag släppte gasen men även när jag stod i bilkö
Detta avtog igen och jag trodde problemet var ur vägen
men ack nej efter en repa på motorvägen igen strax under 30+ km/h
så rök det KRAFTIGT vid inbromsningen när jag släppt gasen.
Sen dess så ryker det i princip så fort bilen blir varm å jag gasar upp den.
I mina ögon så är röken väldigt ljus vit men kanske åt de blågrå hållet.
Detta har kollats
Oljan: Inget vatten
Komprissionen:11,0-11,3-11,4-11,5
Kolvar:Oljefärgade på toppen med lite sotavlagringar ( ej tvättade )
Luftslangen från turbon till kylaren: OLJIG!
Expansionskärlet:Inget stigande vatten eller bubblor vid gaspådrag
Oljepåfyllningslocket: Inget tecken på vatten ( skum etc )
Tändstiften: ser helt ok ut inget sot eller tjaffs
Borde ju vara turbon ! med tanke på oljan ?
Men när jag åkte från polarens garage sa han att de typ "sprutade"
vatten ur avgasröret mer än normalt ??????????
Kan detta vara kondensvatten med tanke på att bilen mest gått på tomgång och varvats upp enstaka gånger de senaste 2,5 v ????
Sträckan till polarn på 1 km kallkörning kanske inte räcker för att blåsa ut kondensvattnet ?
De va även en liten pöl bakom bilen enligt honom efter vår varvning i garaget ( typ 5-10 sec ) pga röken.
Hoppas ni har tid å lust att svara vad ni tror de kan va och speciellt vart de där vattnet kan komma ifrån ????
Blir snart galen :o(
Kan inget om bilar å ingen verkar kunna säga med ganska stor säkerhet vad problemet är.
Å lämna ett sånthär problem till Volvo de har väll ingen råd med ;o)
Är såååå tacksam för era svar
Med galna rökiga hälsningar
/Martin
Har nu pratat med ALLA jag känner som kan nått om bilar .
Har även följt dom råd jag fått här.
Tänkte samanställa allt jag vet här pga att felet troligen inte e av den billigare sorten.
Man vill ju inte byta turbon å sen ryker de likadant i alla fall.
Då så då kör vi !
Bilmodell: Volvo 945
Årsmodell: 1996
Motor: B230FK
Effekt: 99kW
Turbo: Lätt trycksvarianten
Det började för någon månad sen med att jag bromsade in efter att ha legat på motorvägen å crusat.
När jag tittar i backspegeln så ser jag ett stort rökmoln. :o(
Efter de så smårök bilen (Ljus - Ljusgråblå) vid inbromsning och när jag släppte efter på gasen.
Jag kollade oljan och den låg under minimum.
Fyllde då på olja och tyckte problemet avtog.
Den släppte fortfarande nån rökpuff vid inbromsning
och när jag släppte gasen men även när jag stod i bilkö
Detta avtog igen och jag trodde problemet var ur vägen
men ack nej efter en repa på motorvägen igen strax under 30+ km/h
så rök det KRAFTIGT vid inbromsningen när jag släppt gasen.
Sen dess så ryker det i princip så fort bilen blir varm å jag gasar upp den.
I mina ögon så är röken väldigt ljus vit men kanske åt de blågrå hållet.
Detta har kollats
Oljan: Inget vatten
Komprissionen:11,0-11,3-11,4-11,5
Kolvar:Oljefärgade på toppen med lite sotavlagringar ( ej tvättade )
Luftslangen från turbon till kylaren: OLJIG!
Expansionskärlet:Inget stigande vatten eller bubblor vid gaspådrag
Oljepåfyllningslocket: Inget tecken på vatten ( skum etc )
Tändstiften: ser helt ok ut inget sot eller tjaffs
Borde ju vara turbon ! med tanke på oljan ?
Men när jag åkte från polarens garage sa han att de typ "sprutade"
vatten ur avgasröret mer än normalt ??????????
Kan detta vara kondensvatten med tanke på att bilen mest gått på tomgång och varvats upp enstaka gånger de senaste 2,5 v ????
Sträckan till polarn på 1 km kallkörning kanske inte räcker för att blåsa ut kondensvattnet ?
De va även en liten pöl bakom bilen enligt honom efter vår varvning i garaget ( typ 5-10 sec ) pga röken.
Hoppas ni har tid å lust att svara vad ni tror de kan va och speciellt vart de där vattnet kan komma ifrån ????
Blir snart galen :o(
Kan inget om bilar å ingen verkar kunna säga med ganska stor säkerhet vad problemet är.
Å lämna ett sånthär problem till Volvo de har väll ingen råd med ;o)
Är såååå tacksam för era svar
Med galna rökiga hälsningar
/Martin