Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mBoS
#12151
Då va jag här igen .
Har nu pratat med ALLA jag känner som kan nått om bilar .
Har även följt dom råd jag fått här.
Tänkte samanställa allt jag vet här pga att felet troligen inte e av den billigare sorten.
Man vill ju inte byta turbon å sen ryker de likadant i alla fall.
Då så då kör vi !

Bilmodell: Volvo 945
Årsmodell: 1996
Motor: B230FK
Effekt: 99kW
Turbo: Lätt trycksvarianten

Det började för någon månad sen med att jag bromsade in efter att ha legat på motorvägen å crusat.
När jag tittar i backspegeln så ser jag ett stort rökmoln. :o(
Efter de så smårök bilen (Ljus - Ljusgråblå) vid inbromsning och när jag släppte efter på gasen.

Jag kollade oljan och den låg under minimum.

Fyllde då på olja och tyckte problemet avtog.

Den släppte fortfarande nån rökpuff vid inbromsning
och när jag släppte gasen men även när jag stod i bilkö

Detta avtog igen och jag trodde problemet var ur vägen
men ack nej efter en repa på motorvägen igen strax under 30+ km/h
så rök det KRAFTIGT vid inbromsningen när jag släppt gasen.

Sen dess så ryker det i princip så fort bilen blir varm å jag gasar upp den.

I mina ögon så är röken väldigt ljus vit men kanske åt de blågrå hållet.

Detta har kollats

Oljan: Inget vatten
Komprissionen:11,0-11,3-11,4-11,5
Kolvar:Oljefärgade på toppen med lite sotavlagringar ( ej tvättade )
Luftslangen från turbon till kylaren: OLJIG!
Expansionskärlet:Inget stigande vatten eller bubblor vid gaspådrag
Oljepåfyllningslocket: Inget tecken på vatten ( skum etc )
Tändstiften: ser helt ok ut inget sot eller tjaffs

Borde ju vara turbon ! med tanke på oljan ?
Men när jag åkte från polarens garage sa han att de typ "sprutade"
vatten ur avgasröret mer än normalt ??????????
Kan detta vara kondensvatten med tanke på att bilen mest gått på tomgång och varvats upp enstaka gånger de senaste 2,5 v ????
Sträckan till polarn på 1 km kallkörning kanske inte räcker för att blåsa ut kondensvattnet ?
De va även en liten pöl bakom bilen enligt honom efter vår varvning i garaget ( typ 5-10 sec ) pga röken.


Hoppas ni har tid å lust att svara vad ni tror de kan va och speciellt vart de där vattnet kan komma ifrån ????

Blir snart galen :o(
Kan inget om bilar å ingen verkar kunna säga med ganska stor säkerhet vad problemet är.
Å lämna ett sånthär problem till Volvo de har väll ingen råd med ;o)

Är såååå tacksam för era svar
Med galna rökiga hälsningar

/Martin
av Addekarlsson
#12172
Att säga konkret, det där felet är det, det är mycket svårt när man sitter på ett forum. Hade jag haft bilen framför mig och fått felsöka så hade jag säkerligen kunnat säga, det där är det. Men nu blir det till att uppge vad som kan vara fel, så får du själv kolla det. :D

Igenkorkad vevhusventilation. Gör rent allt som har med vevhusventilationen att göra. Det sitter en svart plastburk under insuget. Ta loss den och tvätta den invändigt. Så går det några slangar från/till den. Gör rent dom oxå. I mitt fall oljefällan (den svarta burken) så igenkorkad att jag köpte en ny. Den kostade 300 kr på Bilbolaget Strömsund.

Kass turbo. Lossa tryckslangen mellan turbo och intercooler, så känner du på turbin. Den ska inte gå att dra ut/in.

Toppackningen. Kan vara kass.

Ventiltätningar. Kan vara slut.

Ja, det är vad jag kommer på så här direkt på morgonen, innan jag fått min första kopp kaffe. Vevhusventilationen och turbon kan du kolla utan att plocka ner nått "avancerat".

Att kolvtopparna är svarta, har sotavlagringar är fullt normalt, och inget som orsakar dina problem. Däremot kan dessa avlagringar växa om du får in olja i motorn.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av mBoS
#12177
Hej AddeKarlsson

Tack för dina svar igen !!!!!!
Hoppas du inte tycker jag e jobbig eller tjatig
men som sagt jag e en nolla på bilar :)

Du menar att varje enskillt av dig beskrivet problem kan orsaka rökutveckling och vatten i avgassystemet ?

Så de "kan" räcka att göra rent "oljefällan " ?
Vad gör jag rent med ? bara "torka" eller t-röd typ

ska försöka kolla turbon ikväll ...... e ensam med 2 ungar just nu när tjejen jobbar :roll:

mvh
/Martin.S
av Addekarlsson
#12188
Varje enskilt problem jag beskriver kan orsaka oljerök.
Vatten i avgassystemet är troligen kondens. Annars skulle du märka att kylarvätskenivån sjunker. Sjunker den nivån, så är det mest trolige toppackningen. Annars, om det är riktigt illa, så kan blocket eller toppen ha spruckit. Men det är inte lika vanligt.

Att göra rent oljefällan/vevhusventilationen är inge skoj. :wink:
Loss med den svarta oljefällan under insuget, sen är det till att tvätta med varmvatten och nått vettigt lösningsmedel. Men detta är ju om den är igensatt.
Enklaste sättet att kolla detta är att lossa slangen som går från oljefällan över till insugsslangen vid luftburken. Dra lös den precis där vid luftburken. Är det mycket oljigt där, då är vevhusventilationen igensatt.
Jag använde bensin när jag testade göra ren den på min 780, men gav upp och köpte en ny.
Sitter det en flammfälla (vit lite sak med hål i) i övre ingång på oljefällan, så kasta den långt åt skogen. Den är bara till besvär i längden.

Och nej då, jag tycker inte nån med frågor är jobbig. Den som frågar har intresse av att lära sig. Jag själv ställer hur mycket frågor som helst oxå, trots att jag kan lite om motorer. Jag är alltså inte alls lika duktig som många här, men jag har inga problem med att plocka ner en B230 eller B234/204 och sen få ihop den fungerande igen. :D

Mvh/ Adde

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]