Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av christafer
#1218041
Tjenare!

Fick anmärkning på besiktningen på min 95a för att pedalen tar långt ner.
Har bytt huvudvylindern, fyllt ny vätska samt luftat med trycksättning.

Problemet kvarstår dock, och pedalen känns exakt lika som innan.

Pumpar jag på pedalen med bilen igång blir den hård sedan sjunker den långsamt.
Håller jag full kraft på pedalen med motorn avstängd rör den sig dock inte (vilket kanske är förståeligt?).

Vad är nästa steg? Ingen olja tycks försvinna från behållaren (kört i två veckor).
#1218042
Jag hade samma problem efter ett byte av bromsok, Luftade som fan på hjulen innan jag luftade båda luftningsnipplarna på huvudbromscylindern istället vilket löste problemet.
Använde luftningsverktyg som är kopplat till kompressor och suger ut bromsvätskan
#1218068
Magnus308 skrev:Jag hade samma problem efter ett byte av bromsok, Luftade som fan på hjulen innan jag luftade båda luftningsnipplarna på huvudbromscylindern istället vilket löste problemet.
Använde luftningsverktyg som är kopplat till kompressor och suger ut bromsvätskan
Det tänkte jag faktiskt göra idag i samband med att jag luftade absen, men glömde.. får kolla på det imorgon och se ifall det blir nåt bättre!
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1218254
Jag hade samma problem efter att jag bytt om till sportbromskivor och belägg runtom.
Renoverade även alla ok med nya packningar. Nya bromslangar.

Luftade 5-6ggr på hjulen.
1-hÖGer fram först , hjälpmanna sidan
2-sen höger bak
3-vänster bak, Förarsidan
4-vänster fram

blev galen nästan. efter 5-6 ggr var det inte bra ens.

Till slut luftade jag två gånger i huvudbromscylindern inne i motorrum,
problemet löstes direkt och blev jävligt bra.
Konstigt att ingen har berättat detta innan, inte ens i videos man kollat har dom nämt det.
Det fick jag komma fram till själv efter mkt svärande.
Jag körde basic luftaren ifrån Biltema, manuella ensmans varianten för under 100kr i plast med nippel
Gick väldigt bra sen när man hade tagit i huvudbromscyl:)
:-)-)

Enda fördelen med att man gjorde fel i början är att man fick 100% helt ny bromsolja i hela systemet,
Närmare 2liter spenderade jag då jag inte visste i början att man skulle ta i huvudbromscyllen.
Det var ändå menat byta hela oljan, men det skulle räcka med 1liter till det om man gjort rätt direkt.
Nu vart det en extra spolning, men då är det helt 100%

Attans vad nöjd jag är över mina bromsar nu.
TIP TOP
Kolla gärna in GTECH.SE vilka bra priser de har på sportbromskit till dessa bilar, fantastiskt bra grejjer,
det gör skillnad,
Specielt om man har en turbo bil sommartid
Användarvisningsbild
av lennarte
#1218279
christafer skrev:Problemet kvarstår dock, och pedalen känns exakt lika som innan.
Är det en ny cylinder? Det låter som en gammal utsliten cylinder. Jag brukar alltid lufta en ny cylinder innan jag monterar den. När den sitter i skruvstycket så fyller jag på bromsvätska och luftar cylindern genom att hålla fingrarna för röranslutningarna som backventiler och pumpa tills luften är borta, sedan när jag monterar cylindern monterar jag bromsrören först sedan brukar det inte vara några problem.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]