Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av J0hanna
Jocke S. skrev:Alla motorer krånglar...förr eller senare! :wink:

Dom kan vara som kvinnor...tar man inte väl hand om dom, så kan dom till slut börja bråka! :wink:
Men självaste motorn har jag inget problem med, den går kanon =)

Det var väl ändå fel person att säga det till :P

Ska mäta upp den idag och se hur det går.

/johanna
av SAAB_91
JoHanna,

Vad jag skriver nu kanske låter heltokigt men jag tar upp det ändå.
Har du provat med att hälla i en flaska med intensivrengöring för spridare i tanken?
Om en spridare har kärvat och fastnat i öppet läge så kan ett sådant "undermedel" hjälpa upp situationen. Men då gäller det att man motionerar spridarna medan man kör med det i tanken. Många fullgasaccelerationer och lika många upplsäpp.
Det har hjälpt mig tidigare med bilar som började uppvisa litet ryckig gång.
Undermedlet brukar vara tillverkat av Kemetyl och finns/fans i silverfärgade flaskor på bensinstationerna. Läs på flaskan hur det skall spädas ut så att du inte får en för tunn blandning i tanken.

Kanske ett långskott men eftersom ingen har tagit upp det tidigare så.......

MVH

SAAB_91
av J0hanna
SAAB_91 skrev:JoHanna,

Vad jag skriver nu kanske låter heltokigt men jag tar upp det ändå.
Har du provat med att hälla i en flaska med intensivrengöring för spridare i tanken?
Om en spridare har kärvat och fastnat i öppet läge så kan ett sådant "undermedel" hjälpa upp situationen. Men då gäller det att man motionerar spridarna medan man kör med det i tanken. Många fullgasaccelerationer och lika många upplsäpp.
Det har hjälpt mig tidigare med bilar som började uppvisa litet ryckig gång.
Undermedlet brukar vara tillverkat av Kemetyl och finns/fans i silverfärgade flaskor på bensinstationerna. Läs på flaskan hur det skall spädas ut så att du inte får en för tunn blandning i tanken.

Kanske ett långskott men eftersom ingen har tagit upp det tidigare så.......

MVH

SAAB_91
Hej, nej det har inte gjort, bara "förebyggande" sådant. Häller i en sådan vid nästa fulltank å kör skiten ur den =) Men jag tror som dig att det är långsökt, det verkar inte vara det nu. Då borde den väl gå dåligt oftare?
/Johanna
av SAAB_91
J0hanna skrev:
SAAB_91 skrev:JoHanna,

Hej, nej det har inte gjort, bara "förebyggande" sådant. Häller i en sådan vid nästa fulltank å kör skiten ur den =) Men jag tror som dig att det är långsökt, det verkar inte vara det nu. Då borde den väl gå dåligt oftare?
/Johanna

Jag hade en kollega som hade bekymmer med bränsleförbrukningen på en bil, en SAAB av någon sort, den gick som den skulle förutom att det formligen rann bensin genom motorn. Det visade sig att en spridare hade hängt sig i vidöppet läge. Efter åtgärd märktes ingen skillnad alls förutom att förbrukningen skönk till en accepabel nivå.

MVH
SAAB_91
av J0hanna
Jag hade en kollega som hade bekymmer med bränsleförbrukningen på en bil, en SAAB av någon sort, den gick som den skulle förutom att det formligen rann bensin genom motorn. Det visade sig att en spridare hade hängt sig i vidöppet läge. Efter åtgärd märktes ingen skillnad alls förutom att förbrukningen skönk till en accepabel nivå.

MVH
SAAB_91[/quote]

Okej, får se om det gör någon skillnad på min då, berättar sen.
/johanna
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hur har det gott med mätningarna?
av J0hanna
Jocke S. skrev:Hur har det gott med mätningarna?
inte gjorda ännu, berättar hur det går sen =)
av J0hanna
Bilen fungerar igen =) har kört över 120 mil med den och den har inte krånglat ett dugg =)
Tack för alla tips!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har du kommit fram till vad det var som var fel??

//David
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]