Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Danne^?^
Hej jag har funderingar på att turbo konvetera en 940GL som ett projekt arbete i skolan, och undrar där med vad jag behöver för utrustning:turbo,grenrör,downpipe osv och om man behöver byta något annat tex, spridarna eller om det går bra med dom gammla?
och finns det något man kan göra själv tex, insug eller grenrör, och om det finns några tips på hur man ska göra?

jag är tacksam för alla svar jag kan få.
av nofear745
Hur mycket HK hafe du tänkt plocka ur?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Turbokonvertera kan man väll göra om man har tid, ork och pengar.
Få igenom den på besiktningen är en annan femma.
av Danne^?^
Fluffen skrev:Turbokonvertera kan man väll göra om man har tid, ork och pengar.
Få igenom den på besiktningen är en annan femma.
tid och ork har jag. men sen vill jag inte lägga ner allför stor summa pengar. och besiktningen kan man alltid fixa med när det är dags.
så har du några bra råd vad jag behöver införskaffa osv?
av Danne^?^
nofear745 skrev:Hur mycket HK hafe du tänkt plocka ur?
jag hade ju inte tänkt så mycket på det utan det ska vara ett projekt i skolan, så jag hade bara tänkt rent allmänt turbo konventera. men lite hk är väll ändå i tanke men inget värsting bygge.

med kanske org/beg, delar från kanske 940 turbo som man kan söka upp till en vettig kostnad.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nu vet jag inte exakt vad som behövs men börja med följande.
Grenrör,spridare,styrenhet,fixa smörjning till turbo.sen behövs en massa annat smått och gott, någon som vet mer?
Sen kommer du ju aldrig att få igenom den genom svensk bilprovning så vad är idèn att plöja ner så mycket pengar på att turbokonvertera?
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på ma[…]

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]