Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 745
Jag bytte tändstift i dag och lyckades på något sätt slå loss bygeln längst ut på tändstiftet (Elektroden?)Denna ligger förmodligen kvar i cylindeloppet. Kontentan av det hela är att motorn knackar å det grövsta.
Såsom ventilknack. Har provat och starta upp motorn med tändstiftet bortmonterat för att förhoppningsvis den lilla metallbiten ska hoppa ur.
Utan resultat.Ska försöka få ner någon magnet i tänstiftshålen och fiska upp biten men om det inte fungerar behöver jag goda råd!!! Vill undvika att riva bort toppen. Känner mig som en komplett idiot förnärvarande , :oops:

Ja just det. det är en 745 -90 b230f
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kan funka med en maget penna, vrid motor så att du får upp kolven till ö.d då blir det lättare. Men jag skulle nog rivit av toppen och tittat om det blivit några repor eller märken någonstans för att vara på säkra sidan, det inte så lång tid faktiskt. 8)
Användarvisningsbild
av camaro69
Antagligen har din lilla del landat på kolven och ligger nu och dunkar i toppen.

Skulle tro att det bara är att riva toppen. :cry:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det borde vara märken i kolven isf. Jag har lött på kablar på en liten glödlampa för instrumentbelysning som går att släppa ner i tändstiftshålet. Man ser mycket bättre då än med ficklampa. Kan vara så att den har fastnat i en ventil med, kolla ventilspelet. Lägg ner en stund på att försöka hitta biten, det kanske går att lösa utan att lyfta toppen.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har du fått ur biten än?
Användarvisningsbild
av 745
Fluffen skrev:Har du fått ur biten än?
Nej Jag höll på i 2 timmar o fipplade med magneter o dyl. Jag ger upp...Jag har nu börjat riva bort toppen.

Efterlyser ett bra sätt att lossa på en trilskande remskiva alltså den som sitter på veven, får ju faen inte loss bulten !!Passar på att byta kamrem när jag ändå är där o rotar.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Mutterknack och 24:ans hylsa funkar fint.
Användarvisningsbild
av 745
Nu är toppen demonterad och döm om min förvåning!! ,den lilla metallbiten fanns inte kvar i cylinder loppet. :???: den satt fast i toppen i cylindern bredvid.Det låter mysko men den har nog tagit en egen liten tripp i motorn.
Skador på toppen i båda förbrännings utrymmena samt i en av insugningskanalerna. Dessutom var gängorna vid den bakre cylindern helt slut. Det går inte ens att laga med helicoil gänga. En bättre begagnad topp är nu fixad.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]