Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av holmboe
Skulle byta impulsgivare. Den gamla satt hårt och när jag tog i med polygripen om den för att vrida loss givaren så fick jag hela hållaren i handen. Metallen bröts av. Det ser ut som man kan sätta dit en ny hållare men går det att ta bort den utan att demontera hela motorn?

Mvh Janne
av Volvo740_GLT
Det ska nog gå, den sitter och läser av på svänghjulet.
Skruven håller fast hållaren och givaren. 10 mm skalle på skruven ska det nog vara.
man kommer åt den utan att demontera motorn.
av holmboe
Fick hem en ny hållare från Volvo idag och ska sätta dit den i morgon. Det jag tänker pröva är att såga två spår i hållaren med samma diameter som tjockleken på skruvarna som håller hållaren och föra ner den uppifrån. Det går inte att skruva ut hållarens två skruvar mer än ca 5-6 mm. Efter det så tar dom emot kåpan som täcker svänghjulet. Fungerar det så spar man en massa jobb...

Tack för att du tog dig tid,

Janne
av Volvo740_GLT
När du vred loss givaren med polygripen.... Kände du på skruven?
av holmboe
Själva givaren sitter med en skruv som jag tog bort. Men givaren satt så hårt ändå i hållaren så att hållaren gick i bitar när jag försökte få bort givaren. Hållaren i sig sitter med två skruvar. Den ska jag prova att få dit idag...

Janne
av holmboe
Fick dit hållaren idag och satte i givaren. Bilen gick igång på två sec och har gått igång dom 10 gånger jag har provat idag. Har inte kunnat dra skruvarna som håller hållaren så hårt som jag skulle ha velat men den sitter stadigt. Fick slipa ner en tias nyckel för att komma åt att dra hyfsat.

Janne
av Volvo740_GLT
Vad bra att det löste sig. :wink:

Kanske har gått och använt en 10 hylsa och förlängare och spärrskaft, och kanske en led mellan förlängare och hylsa.

Om den impulsgivaren, eller svänghjulsgivaren inte funkar så öppnar den inte bränslepumparna. Öppnar inte heller tändning, det kan lysa på panelen, men inget händer när du vrider på nyckeln.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]