Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej igen,

Jag har bytt insugspackningen och har förfarande felet 2-3-2 (232), bilen går dåligt och tomgången är ojämn. Jag tror att det är luftmassmätaren som är trasig, men hur vet man det? :???:

De varmtrådar som sitter inuti är hela, men kan man se om den är trasig?

Mvh
Niclas

UPDATE: Testade att felsöka med en likadan LMM och min fungerade på den bilen och LMMen gjorde ingen skillnad på min bil.
Användarvisningsbild
av blefs
har du kollat tändstiften å kablar å rotor å fördelaren?
Användarvisningsbild
av lingua
det kan inte va lambdan då?
av nwrapped
Tack för alla försök till hjälp.

Tillslut gav jag upp, hittade inte felet och lämnade in bilen till verkstaden.

Det var topplockspackningen som trasig och det olyckliga var att jag hade repat cylinderväggen. Hittade ingen ny topp efterson jag hade en B230FB och de svetsade och laga toppen tillslut. Passade även på att byta kamremmen samtidigt och hela kalaset kostade 9000 kr inklusive att de bytte ena bromsoket.

Inte roligt, men jag ville i alla fall tacka alla för besväret.

Mvh
Niclas
av Morgan M
nwrapped skrev:Tack för alla försök till hjälp.

Det var topplockspackningen som trasig och det olyckliga var att jag hade repat cylinderväggen. Hittade ingen ny topp efterson jag hade en B230FB och de svetsade och laga toppen tillslut. Passade även på att byta kamremmen samtidigt och hela kalaset kostade 9000 kr inklusive att de bytte ena bromsoket.

Mvh
Niclas
Hej!.jag har en volvo 940-92,med B230FB,och den går också dåligt på tomgång,samt knackar lite,men sen när bilen blir varm slutar den att knacka samt att den går jämnare.Har inga fekkoder,har bytt insugspackning samt grenrörspackning,provat med hela fungerande bränsle/tändboxar,och rotor fördelare tändkablar och tändstift.Ändå går den lika illa.Kompressionsprov,1cyl=9.3/ 2cyl=9.3/ 3cyl=11.4/ 4cyl=11.3.Bilen har inte tagit något vatten på200mil.ska köra mer och se.Tog din bil något vatten?.Tog du kompressionsprov?.Kunde vara kul och veta,för då kanske topplockpackningen har gått på min också. :roll:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Morgan M skrev:

Mvh
Niclas
Hej!.jag har en volvo 940-92,med B230FB,och den går också dåligt på tomgång,samt knackar lite,men sen när bilen blir varm slutar den att knacka samt att den går jämnare.Har inga fekkoder,har bytt insugspackning samt grenrörspackning,provat med hela fungerande bränsle/tändboxar,och rotor fördelare tändkablar och tändstift.Ändå går den lika illa.Kompressionsprov,1cyl=9.3/ 2cyl=9.3/ 3cyl=11.4/ 4cyl=11.3.Bilen har inte tagit något vatten på200mil.ska köra mer och se.Tog din bil något vatten?.Tog du kompressionsprov?.Kunde vara kul och veta,för då kanske topplockpackningen har gått på min också. :roll:
Helt klart är toppackningen misstänkt... :???:
av SteffeB

Det var topplockspackningen som trasig och det olyckliga var att jag hade repat cylinderväggen. Hittade ingen ny topp efterson jag hade en B230FB och de svetsade och laga toppen tillslut.

Mvh
Niclas
Hur kom du åt och repa cylinderväggen?
Eller menar du anliggningsytan för insugspackningen?

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]