Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Skulle åka bil i morse, o märkte att jag plötsligt inte kunde vrida ratten(motorn påslagen) Efter 20-30 sekunder så släppte det o det gick att svänga på ratten. Bromsvätska finns o tillräckligt. Jag har tidigare råkat ut ett par gånger att bromsarna tagit dåligt första 10-15sek, men sedan fått upp trycket.

Snackade med kollega som frågade om det gnisslade vid fullt rattutslag, då kan pumpen till servon vara dålig(?) eller slappa remmar, eller dåligt med bromsolja. Volvon har alltid gnisslat vid fullt rattutslag, dock så har jag märkt senaste dagarna att bilens vänster framhjul viner lite lätt vid större vänstersvängar, men bara inträffat några gånger vad jag kunnat höra, och inte vid fullt rattutslag. Testade igen ståendes med motorn på, får bara gnissel vid fullt rattutslag till vänster. Kan det va så att volvo vanligtvis brukar gnissla vid körning o fullt rattutslag, o inte stillastående?

Gick bra köra hem idag efter att bilen hade stått still i 5 timmar.

Tips på vad som hände imorse? Vad bör jag undersöka?
Gick det inte att styra alls, eller var det trögt att styra? Även utan servo kan man ju styra även om det blir tungt. Är det helt låst låter det ju mer som något fel med rattlåset.

Att det tjuter lite i ändlägena är normalt och ingen fara. Servon har ett separat hydraulsystem och använder inte bromsoljan, så den påverkar inte. Det sitter en liten svart behållare ovan hjulhuset. Remspänningen kan du kolla enkelt med motorn av; tryck på remmen mellan två löphjul så ska den bara sjunka någon mm eller två. En sliten rem kan dock slira även om den är spänd...
Jag har något liknande på min 745 -88B (c:a 45000 mil). På vintern när det är kallt går det inte att styra när man startat på morronen. Man få vänta någon 1/2-minut och "rycka" något lätt i ratten så börjar det funka det. Har varit så i flera år och jag har bytt olja flera gånger, både syntet och mineral. Bytt pumpen (beg, 23000 mil) och nya remmar utan resultat. När jag skrev om det här på forumet ansågs det att ventiler i styrväxeln skulle vara boven. Har aldrig varit några problem vid körning, bara jag väntar tills det "släpper" så jag har inte tänkt göra mer åt det.
Det kändes som att ratten var låst, men jag tog nog å andra sidan inte i så mycket i ratten så kanske det var servon(?)
Jag skrev fel, kollade såklart servo-oljan, o inte bromsoljan, servo-olja finns.
Finns det en separat pump för servo-systemet? Min vattenpump börjar läcka vatten, pga dålig packning, men inte värre än att jag fyller på 1,5 liter varje morgon. (ska byta packning idag) Remmarna är spända, men går någon av remmarna till servon?
Det finns en massa olika utföranden av placering av servopump, ganerator o.s.v. Ibland sitter den på höger sida ibland på vänster så jag vet inte på just din. På min 745 är det 2 remmar mellan remskivan, servopumpen och AC-kompressorn och en rem mellan remskivan vattenpumpen och generatorn. Där sitter alla på vönster sida av motorn. Vanligare är nog 2 remmar som går till samtliga. Beror nog på om det finns AC eller inte. Här är en B230F motor (lättrycksturbo) där sitter servopumpen på motorn högra sida och drivs med samma rem som vattenpumpen medans generatorn sitter upp på vänster sida och drivs av en egen rem
Bilagor
243171_ez1ryi.jpg
243171_ez1ryi.jpg (104.98 KiB) Visad 423 gånger

Hur fungerar ett kylt handskfack på dessa bi[…]

Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]