Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HelluGoes
Jag hade tänkt att montera farthållare i min sjufräser och har några funderingar. Redan sökt om diverse i forumet men inte hittat något matnyttigt. Bilen den ska monteras i är en 744 GLE med m46 och b230e motor.
Om du har några tips att tänka på när man gör detta, vänligen dela med dig! :)

Inte hittat mycket om att montera farthållare på en b230e så jag undrar om det är någon egentligen skillnad från att montera farthållare på en b230f och en b230e. Finns monteringsanvisning här på sidan men det är ju just en b230f (http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=36136) den förklarar mot. Finns det något extra jag ska tänka på, någonting som skiljer motorerna åt, med att just eftermontera farthållare? Enligt han jag köpte den av så skulle det vara lättmonterat, men det är det väl bara om man har något att gå efter, enligt mig.

Om det finns någon som monterat detta med hjälp av denna manual, eller bara är kunnig på detta(http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=36136), är anvisningarna delade i två olika delar? Den "börjar om" någonstans i mitten nämligen och jag blir tämligen förvirrad.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av frasse4
Hej, jag monterade i min 940 för några månader sedan enligt denna manual. När den börjar om i mitten gäller det för 940 så det är första halvan du ska använda. Det som är rosa gäller för bilar med airbag.

Det bör inte skilja så mycket att sätta på en b230e, jag TROR att det är en annan gasrulle och hållare som behövs på en E än på en F dock. Du har ju inte heller någon felkodsläsare att koppla in dig på så du behöver låna en från en >1988 740 eller 940 om du behöver ta ut felkoder.

Kommer satsen tidigare från en bil med automat behöver du en till pedalgivare till kopplingen. Annars är det bara att tuta och köra!
frasse4 skrev:Hej, jag monterade i min 940 för några månader sedan enligt denna manual. När den börjar om i mitten gäller det för 940 så det är första halvan du ska använda. Det som är rosa gäller för bilar med airbag.

Det bör inte skilja så mycket att sätta på en b230e, jag TROR att det är en annan gasrulle och hållare som behövs på en E än på en F dock. Du har ju inte heller någon felkodsläsare att koppla in dig på så du behöver låna en från en >1988 740 eller 940 om du behöver ta ut felkoder.

Kommer satsen tidigare från en bil med automat behöver du en till pedalgivare till kopplingen. Annars är det bara att tuta och köra!
Gasrulle har jag som det ska men blev lite osäker nu på hållaren, men annars ska jag ha allting :-)-) . Om den inte skulle fungera, menar du då att det gäller att kolla felkoder? Ärligt talat visste jag inte ens att 740 gav felkoder som kunde läsas. Skönt att du förklarade det med halva manualen, hade kunnat bli mycket kliande i huvudet! Bara för att klargöra; delar av manualen markerade med grön punkt gäller inte för mig, eller är det att det gör det? ?:-/
HelluGoes skrev:Ärligt talat visste jag inte ens att 740 gav felkoder som kunde läsas
Från och med årsmodell -89 (-88B) kan du läsa ut felkoder på 740 ( redan -88 på modeller med 16V motorn), men i början endast på bränsle och tändboxarna. Sedan "utökades" detta med åren så dom sista kunde du få ut felkoder "på det mesta". Till 740 finns 2 st (vad jag vet) olika typer av relä till farthållaren (7 eller 9 "pinnar"), vet inte riktigt när det skiljer men det har kanske att göra med felkodernas "vara eller inte vara". Har du en monteringsanvisning till både 7 och 900 modellerna bör den vara för den senare modellen (9 "pinnar"?).
Användarvisningsbild
av frasse4
Som lennart skriver är det inte modellen i sig som ger felkoder eller inte, det är styrenheten till farthållaren. På min 940 drog man fram en kabel från farthållaren till felkodsläsaren i motorrummet så man kunde ta ut felkoder. Men felkodsläsaren ger ju inte svar på allt, i mitt fall hade jag kopplat in mig på fel sida av bromsljuskontakten, vilket inte gav en felkod, men gjorde att farthållaren tolkade det som att jag bromsade konstant.

Du kan hoppa äver grön plupp OM det finns fördragna kablar, men det tror jag inte finns till någon 740.

min magnetkoppling låter en del på ACn[…]

Hur fungerar ett kylt handskfack på dessa bi[…]

Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]