- mån 03 jul 2017, 19:54
#1183080
Tjena! haft lite problem med min volvo 945a gl med b230FD motor.
Körde in på bes för nån månad sen då det var dags. fick lite för högt lambdavärde och visade sig att avgasröret läkte lite efter mitten ljuddämparen.
gjorde ingenting då lite andra problem uppstod. Sen efter några dagar så började lambda lampan att lysa.
Jag började direkt att först prova o nollställa felkoder. Den började o lysa igen efter.
Kollade felkoder. fick 113 och 232.
hissade upp bilen och skulle laga avgasröret under tiden jag funderade på vad som kunde vara problemet.
Märkte sedan att den läcker i skarven INNAN lambdasonden precis. Antagligen därför jag har fel lambdavärden och lampan lyser eller vad tror ni om det?
En annan grej till. bilen går väääldigt oroligt på tomgång. hoppar och misständer då och då. Läst på nätet att de kan vara antingen LMM eller nå tjuvluft. bytte LMM men ingen skillnad, det som mer händer är att efter att man kört en stund så höjs tomgången till ca 1500rpm.
var inne idag och gjorde en ombes och provade o nolla felkoderna för o se vad som händer. lambdavärdet var ca 1.05 och sen var HC halten (tror jag det var) 135 var av 100 var godkänt. Kan detta ha med att de är nått som är knas med LMM eller om typ lambdasonden är pajj?
En liten till sak jag undrar.
Jag skulle vilja mäta på min LMM för att se vad som händer. Trådarna är hela och fina vad jag kan se.
Läste på nätet att man ska mäta mellan uttag 2 och 3. Vad menas med "mellan" ? Ska man jorda i karossen och mäta var för sig eller ska man sätta båda kablarna från multimetern in i uttag 2 och 3?
Väldigt långt inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig :)
Körde in på bes för nån månad sen då det var dags. fick lite för högt lambdavärde och visade sig att avgasröret läkte lite efter mitten ljuddämparen.
gjorde ingenting då lite andra problem uppstod. Sen efter några dagar så började lambda lampan att lysa.
Jag började direkt att först prova o nollställa felkoder. Den började o lysa igen efter.
Kollade felkoder. fick 113 och 232.
hissade upp bilen och skulle laga avgasröret under tiden jag funderade på vad som kunde vara problemet.
Märkte sedan att den läcker i skarven INNAN lambdasonden precis. Antagligen därför jag har fel lambdavärden och lampan lyser eller vad tror ni om det?
En annan grej till. bilen går väääldigt oroligt på tomgång. hoppar och misständer då och då. Läst på nätet att de kan vara antingen LMM eller nå tjuvluft. bytte LMM men ingen skillnad, det som mer händer är att efter att man kört en stund så höjs tomgången till ca 1500rpm.
var inne idag och gjorde en ombes och provade o nolla felkoderna för o se vad som händer. lambdavärdet var ca 1.05 och sen var HC halten (tror jag det var) 135 var av 100 var godkänt. Kan detta ha med att de är nått som är knas med LMM eller om typ lambdasonden är pajj?
En liten till sak jag undrar.
Jag skulle vilja mäta på min LMM för att se vad som händer. Trådarna är hela och fina vad jag kan se.
Läste på nätet att man ska mäta mellan uttag 2 och 3. Vad menas med "mellan" ? Ska man jorda i karossen och mäta var för sig eller ska man sätta båda kablarna från multimetern in i uttag 2 och 3?
Väldigt långt inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig :)