Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbhert
Tjena! haft lite problem med min volvo 945a gl med b230FD motor.

Körde in på bes för nån månad sen då det var dags. fick lite för högt lambdavärde och visade sig att avgasröret läkte lite efter mitten ljuddämparen.
gjorde ingenting då lite andra problem uppstod. Sen efter några dagar så började lambda lampan att lysa.

Jag började direkt att först prova o nollställa felkoder. Den började o lysa igen efter.
Kollade felkoder. fick 113 och 232.
hissade upp bilen och skulle laga avgasröret under tiden jag funderade på vad som kunde vara problemet.

Märkte sedan att den läcker i skarven INNAN lambdasonden precis. Antagligen därför jag har fel lambdavärden och lampan lyser eller vad tror ni om det?

En annan grej till. bilen går väääldigt oroligt på tomgång. hoppar och misständer då och då. Läst på nätet att de kan vara antingen LMM eller nå tjuvluft. bytte LMM men ingen skillnad, det som mer händer är att efter att man kört en stund så höjs tomgången till ca 1500rpm.
var inne idag och gjorde en ombes och provade o nolla felkoderna för o se vad som händer. lambdavärdet var ca 1.05 och sen var HC halten (tror jag det var) 135 var av 100 var godkänt. Kan detta ha med att de är nått som är knas med LMM eller om typ lambdasonden är pajj?

En liten till sak jag undrar.
Jag skulle vilja mäta på min LMM för att se vad som händer. Trådarna är hela och fina vad jag kan se.
Läste på nätet att man ska mäta mellan uttag 2 och 3. Vad menas med "mellan" ? Ska man jorda i karossen och mäta var för sig eller ska man sätta båda kablarna från multimetern in i uttag 2 och 3?

Väldigt långt inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Tobbhert skrev:Körde in på bes för nån månad sen då det var dags. fick lite för högt lambdavärde och visade sig att avgasröret läkte lite efter mitten ljuddämparen.
Högt Lambdavärde tyder på att motorn går magert eller läck på avgasröret efter katen så det "sugs in" friskluft till avgaserna
Tobbhert skrev:Märkte sedan att den läcker i skarven INNAN lambdasonden precis.
Läcker det innan katen så kommer det friskluft och då ger Lambdan signal till boxen att motorn går magert och boxen ökar då bränslemängden, men det blir då för mycket eftersom det från början inte var för lite egentligen
Tobbhert skrev: lambdavärdet var ca 1.05 och sen var HC halten (tror jag det var) 135
Hög HC kan vara gammal (av bensin utspädd)motorolja, igensatt vevhusventilation/oljefälla, men är i detta fall förmodligen en följd av att motorn inte går riktigt
Tobbhert skrev:En annan grej till. bilen går väääldigt oroligt på tomgång. hoppar och misständer då och då
Oljigt, kletigt, feljusterat spjällhus kan ge dessa symtom. Oftast beroende på felaktigheter i vevhusventilationen.
Tobbhert skrev:Läste på nätet att man ska mäta mellan uttag 2 och 3. Vad menas med "mellan"
Förmodar att det är Ohm-mätning det gäller, och då mäter du med kontaktstycket bortkopplat med multimetern inställd på lämplig ohm-skala och en "pinne" på 2-an och en på 3-an.
Det är samma Lambdasond på dom flesta 700 och 900 modellerna, men FD motorn skiljer sig. Är det bytt Lambdasond så kolla att det verkligen är rätt som sitter där. Sedan för du kolla på alla vakuumslangar från och till insuget, e.v sätta klammer på dom. Har du AC har du vakuumstyrt värme och ventilationssystem och där fins många möjligheter till små läckor. Börja med att åtgärda alla fel du hittat, det måste vara absolut tätt mellan LMM och Lambda om styrsystemet ska fungera riktigt. Boxen "litar" ju på att det värde som LMM lämnar om den insugna luftmassan stämmer, kommer det då in "extra luft" någonstans på vägen blir det fel i "systemet".
Vad hade du för CO halt? Dom mäter både tomgång och på varv.
Tackar för noga skrivna svar. Skall kolla upp allt du skrev. Det du skrev om att FD har annan lambda hur menar du då? Ska man kolla något nummer på dom? Eller finns det något annat man kan se på vilken det ska vara?
En annan grejj jag kom på nu. Det sitter ju EGR och pulsair på denna. Som jag inte kan nånting om typ. När jag köpte bilen så var slangen mellan luftburk och dom från grenröret pajj och personen hade tagit bort den lilla "vakumklockan" samt den slangen och pluggat i den lilla slangstump som va kvar efter de 2 "ventilerna". Kan detta påverka något? Allt är kvar som sagt förutom slangen o klockan mellan grenrör o luftburk
Tobbhert skrev:En annan grejj jag kom på nu. Det sitter ju EGR och pulsair på denna.
EGR-vetilen kollar inte Bilprovningen längre, men är bilen en gång byggd mer en sådan så går den ju bäst med en fungerande EGR-ventil. Alternativt att man "kontrollerat" kopplar bort den. Puls Air däremot kollar dom på (tror jag i alla fall). Det är en form av backventil som tillåter frisk luft från luftfiltret sugas in i grenröret som en form av "efterbrännkammare" för oförbrända rester i avgaserna. Om dom läcker kommer det in avgaser i luftfiltret, och då blir ju blandningen fel. Förmodligen därför det är pluggat. Exakt hur detta fungerar på dessa modeller vet jag inte, men detta fanns redan 1976 när Sverige införde strängare avgasregler första gången. Då jobbade jag "proffisionellt" med detta, det gör jag sedan många år inte längre

min magnetkoppling låter en del på ACn[…]

Hur fungerar ett kylt handskfack på dessa bi[…]

Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]