Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
Hej! Som rubriken lyder funderar jag på att byta olja i bakaxeln. Hittar ingen info om det är gjort tidigare. Är det svårt, har aldrig gjort det tidigare men vill lära mig. Vad behöver jag och hur gör man. Gärna bilder.

Tippar på att jag har slungdiff om det spelar roll.

Mvh Lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av White
Du måste konstatera om du har diffbroms då det skall vara annan olja då. Bakaxel med diffbroms heter 1041, med öppen diff heter den 1031.

Lossa nedersta skruven som håller bakaxelkåpan för att tappa ur, sedan får man ha någon oljekanna/oljesug med pip när man fyller på.

Det är väldigt simpelt att byta oljan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väldigt enkelt (ibland), sitter en avtappningsplugg och en påfyllnings/nivå plugg. Dock kan det strula på en del punkter. Ibland sitter pluggarna ordentligt fast och man kan rund dra skallarna. Rätt verktyg, 13 mm 6-kant hylsa och ett ordentligt drag handtag gäller. Vissa modeller har ingen avtappningsplugg, då får man lossa på locket och tappa ut oljan den vägen
the_dolph skrev:Tippar på att jag har slungdiff om det spelar roll.
Det är absolut viktigt att du vet om du har diff.broms, det är en speciell tillsatsolja i dom bakaxlarna
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska finnas en "plåtbit" eller klisterlapp e.v i någon av skruvarna till locket som det står ett nummer på.
Hittade detta på ett annat forum,
1041 heter den bakaxeln som har diffspär, 1031 och 1030 heter de som inte har det. En klisterlapp skall sitta på bakaxelröret men den har säkert lossnat för länge sedan, så ibland kan det vara svårt att identifiera vilken bakaxel det är.

Lappen brukar faktiskt sitta där, fast det är 2 cm med skit ovanpå så man måste veta vart man ska skrapa för att hitta den. Om du står bakom bilen sitter den på vänster sida om diffklumpen, ca 20 cm in från hjulet lite på undersidan av "röret". Beteckningen står längst ner i högra hörnet på lappen. Skrapa försikigt annars går lappen åt helsike, rekommenderar att skrapa så mycket du kan utan att skada o sen spottar du på tummen för att tvätta bort den sista skiten!

Lycka till.... :lol:
Får krypa under och kolla alt kolla nästa gång jag kan hissa upp bilen. Visst är principen att man ska fylla på tills det börjar rinna ut?

the_dolph skrev: Visst är principen att man ska fylla på tills det börjar rinna ut?
Jo, så är det
Det rekommenderas inte längre att man ska byta olja i växellåda och bakaxel (manuell växellåda). Förr (lääänge sedan) var det 10000 mil, men oljorna är såpass mycker bättre numera och bilarna så mycket sämre att det behövs inte under en "normal" bils livslängd. Ja tycker dock att när bilarna är över 10 -15 år bör man nog byta i alla fall. Då har (dom som finns kvar) gått 20 - 30000 mil och det kan nog vara en "god affär" för framtiden. Automatlådor är ett annat kapitel, där ska det bytas betydligt oftare (4 - 8000 mil)
Min är manuell och har precis slagit om till 23000 mil. Knappt inkörd med andra ord

min magnetkoppling låter en del på ACn[…]

Hur fungerar ett kylt handskfack på dessa bi[…]

Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]