Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Jag undrar varför hastighetmätarnålen normalt parkerar vid 0 km/tim. Min nål står ca 20 km/tim under 0 km/tim då bilen står stilla. Verkas om om visarnålen lossat något. Visar konstant ca 20 km för lite genom hela hastighetsregistret. Kan det vara så enkelt att jag lossar hastighetsmätaren och justerar in nålen. Någon som har haft liknande problem. Bra att veta ifall det är justeringssak eller dags att jaga begagnad mätare. Volvon är från 1986 och har Yakasi -mätare, (jag tror fabrikatet heter så).
Användarvisningsbild
av Fluffen
Köp en begagnad det är enklast om nu nålen har lossat som du säger.
av LaRy
Reultat, det var både enklare och snabbare att lossa visaren och kleta på lite 2-komponents lim i visarens hål. Visaren hade lossnat från axeln.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Visar den rätt nu då?
:wink:
av LaRy
Svar JA, för säkerhets skull kollat mot GPS. Den har fortfarande den normala Volvo-missvisningen, så allt är OK. Normal innebär att visning 120km/tim = 112 verklig fart. Vid 50 km/tim visar den mycket nära korrekt. Allt är frid och fröjd.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]