Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Jag var på besiktningen idag med min 944 -94. Jag fick en 2:a på ljusomkopplaren. Det är nämligen så att halvljuset lyser i alla tre lägena och så fort tändningen är på. Besiktningen ville ha att parkeringsljuset kan lysa i något läge också ensamt.
Är det någon som vet om det är något av ljusomkopplaren, Hel och halvljusomkopplaren eller halvljusreläet som brukar sluta fungera som det ska?

Jag har tagit loss dessa saker och det ända som är synligt dåligt är säkring 25 som var bränd/trasig. Jag kopplade en testsladd i stället för den säkringen men ingen skillnad.
Först när jag tog bort hel och halvljusomkopplaren så fick jag enbart halvljus i läge 1.

Jag ser liksom inget samband.

Tips....

MVH Ove
Användarvisningsbild
av lennarte
Det "normala" med Volvos automatiska halvljus är att det lyser i läge 1 och 3, och bara p-ljus i läge 2. Det är säkring 25 som är till det automatiska ljuset. Kan det vara så att det "gått sönder" under någon tidigare ägare och blivit "provisoriskt" lagat. Det sitter inget relä för detta (inte min 740 i alla fall) men kan vara kopplat till det befintliga reläet för "huvudljuset". i så fall är det det 4-de reläet från vänster i andra raden
reläplacering.jpg
reläplacering.jpg (89.91 KiB) Visad 754 gånger
Detta är 740 från -88 och tidiga 940. Om du "drar ut" och vänder på elcentralen (ganska enkelt, batteriet bortkopplat) så kan du se om det är "fifflat" något på baksidan av reläet för huvudljuset (eller något annan koppling)
av lokove
Hej och tack.
Problemet är löst. Ljusreläet matas av någon anledning via bilradion. Jag bröt den matningen och fick det hela att fungera. Säkring 25 som du nämner är trasig och väldigt bränt runt omkring. Jag klipper nog de kablarna och gör en ny "hängsäkring"25.

Tack för hjälpen.

//Ove

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]

Är det inte enklare att byta bil eller skaffa[…]

Gäller det VEA så sitter det ju bredare[…]