Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Hej!

Är det någon som vet varför det blåser varmluft in i kupén vid gaspådrag fast ECC:n står på 20 grader och det är 25-30 grader på utsidan. Bilen är en Volvo 960 -96.
Nästa fråga är. Varför tar det ca 4-5 km innan luften in i kupén har blivit sval och då som först slocknar cirkulationsknappen samt att den inkommande luften känns så sval så som den borde vara från början av färden. Har även en Volvo 940 med ECC som blir sval inne i kupén på 0 tid.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Att det blåser varmluft vid gaspådrag kan bero på ett vakuumläckage. Men blåser det verkligen varmluft? I min 960 styrs all kyla om till golvet när man ger gaspådrag.

Att det tar lång tid kanske beror på att det börjar bli dåligt med köldmedium!?!

//David
av lennart lundberg
Hej igen!

Jag upplever så att det kommer in värme i bilen som tillexempel vid omkörning.
Du skriver att det kan vara en vakuumslang som är trasig. Har du något tipps var jag ska titta efter läckan.

Lennart 960
av Addekarlsson
För problemet med "varmluft" vid gaspådrag: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... kumklockor

Angående lång tid innan kylning, ställ antingen fläkten på manuell hastighet, eller ställ om luftflödet till ansikte/fötter, så slocknar återcirkulationslampan, och det blir genast kallt fortare.
Har sammalika i min 960, allt på auto, så tar det evigheter innan det ens tenderar till att kyla ner.
Kan bero på vakumläckage, men jag tvivlar, för precis allt annat funkar, bara detta med auto som inte vill funka som det ska.
För lite köldmeduim är det inte heller, för det är provtryckt och fullt okej i min 960.

Kanske är ett generationsfel, eftersom jag oxå har just en -96... :lol:

Mvh/ Adde
av lennart lundberg
Hej åter igen.

Det konstiga i kråksången är att våran Volvo 940 visserligen en –91 ”30 000 mil ny kompressor” med ECC beter sig så som man önskar och min 960 har varit OK tidigare. Det jag har bytt på 960 är kondensorn och året efter bytt röret från kondensor (sönderärgat på undersidan av rambenet vid stålklämman) mot förångaren och det är ett par år tillbaka i tiden. Röret in till kylelementet ”Evaporatorn” bredvid torken in i kupén är kallt som en liten upplysning.
Jag funderar fortfarande på vad det kan vara men är tacksam för all tipps som kommer upp på detta forum.
Har tittat på länken från Adde och ska studera den lite närmare och även titta i en bok om Volvos klimatanläggning.

MVH
Lennart 960
av lennart lundberg
Hej igen!

Har letat efter fel och kommit fram till att det är ca 15-17 grader på mittutblåsen när vredet står på max kyla. Ställer man temp-vredet på 18 grader så sjunker temperaturen ner till ca 12-14 grader. Tar man bort den röda vakuumslangen till vakuumklockan som styr ”bi-levelspjället” så sjunker temperaturen till ca 8 grader på dessa mittutblås.
Ska ute med bilen i dag för att testa ACC:en med spjället bortkopplat.
Ett par frågor till forumet.
Fråga 1. Vad har detta spjäll för uppgift ”bi-levelspjället”?
Fråga 2. Vad är det för givare eller komponent som styr detta spjäll ”bi-levelspjället”

Lennart 960
Senast redigerad av 2 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gång.
av lennart lundberg
Hej igen!

Har varit ute med bilen och kört ca 10 mil. Har både värme och kyla så det räcker till. Kan inte se någon direkt skillnad fast ”bi-levelspjället ej är inkopplad med den röda vakuumslangen. Slangen är ingenpluggad för tillfället.
Ser fram emot att någon kanske har en förklaring och vad som inte fungerar när spjället är ur funktion.

Lennart 960
av lennart lundberg
Lägesrapport.

Har anslutet den röda vakuumslangen igen den som styr bi-levelspjälet. Det brev för dåligt luftflöde in i kupén. Har även fått nytt kylmedel R134 och nu kommer kylan som den ska.
Det var för lite R134 och det konstaterade han som hjälpte mig genom att känna på torken som var varm. Den ska vara kall efter att köldmediet har passerat evaporatorn.
Förmodligen har jag en liten läcka någon stans trots att kondensorn och röret under höger rambenet fram är relativt nytt.

Lennart 960

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]