Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Calle67
Tjena

Min bror åker 945 1996 och har följande problem:

Varningslampa för motorelektronik har tänts för första gången. Vad göra?( om man inte vill gå till verkstad) kolla avgasvärden, byta lambdasond?

För det andra sjön kylarvätskenivån i expansionskärlet från max till min ganska plötsligt under cirka 80 mils resa. Glykolrester finns här och där på motorn(motorblocket och en del andra ställen)

kan det möjligen vara topplockspackningen, eller? Om det inte är det, vad kan det då vara?

Anders
Användarvisningsbild
av Maxwell
Ang. kylarvätskan så kolla alla anslutningar så att det inte läcker där, t.ex vid termostaten. Det låter inte så troligt att det skulle ha
sprutat ut från motorblocket. Om topplockspackningar gått så borde det vara övertryck i kylsystemet - stenhårda slangar, fontän
ur expansionskärlet, avgaslukt i expansionskärlet, grå-sörjig olja i oljepåfullningen etc.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lambdasonden är bara en av massor med saker som kan tända motorlampan. Byta lambdasond borde vara dyrare än att åka till en verkstad och kolla felkoder. Kan vara så enkelt som en sprucken vakuumslang...

Från max till min på 80 mil är ju inte så mycket, det är nog bara en liten smygläcka. Om termostathuset läcker brukar det dels rinna bakåt längs toppen, dels bakom kamremskåpan ner på pumpen.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]