Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940 Turbo
Tjenare jag igen med min 940 Turbo 98. Det läcker ut en del olja vid oljepåfyllninslocket kan det helt enkelt vara packningen som är kass eller är det bäst att kolla så vevhusventilationen inte är tät då de blir tryck i motorn och olja kanske trycks ut vid locket. har hört att packnineg mot växellådan också kan gå i så fall så det känns säkrast att kolla. någon som har lite tips om det å hur man kollar vevhusventilationen
MVH Rickard
Användarvisningsbild
av Lilja
Det finns en massa trådar som beskriver hur man gör rent vevhusventen om du bara söker lite :wink:

Men tror bara det är packingen som är dålig, man får byta dom lite då och då. Prova byta den först tar sekunder att byta och kostar inte många kronor.
av 940 Turbo
Lilja skrev:Det finns en massa trådar som beskriver hur man gör rent vevhusventen om du bara söker lite :wink:

Men tror bara det är packingen som är dålig, man får byta dom lite då och då. Prova byta den först tar sekunder att byta och kostar inte många kronor.
okaj ja de har du rätt i ska testa byta den först då om de mot förmodan inte hjäler så får man väl kolla vevhusventilationen... Tack så mycket för dit svar
MVH Rickard :D
Användarvisningsbild
av Lilja
Vevhusventilationen brukar ha fenomen snarare som rykande oljesticka eller att den trycker ut oljestickan. Oljepåfyllnadslocket sitter ju i ventilkåpan vilket är på andra sidan kolvarna så.
av otto84
Även om det visar sig att det bara är packningen som har torkat så rekommenderar jag ändå att kontrollera och rengöra vevhusventilationen för att förebygga framtida läckage och andra problem.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]