Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lill_dvargen
Har ett problem som spökar med min 940 GL. Motorn (B230FB) vill inte starta när den ärvarm. Den går bara att starta när den är kall. Har aldrig varit med om det förrut. Vet inte vad felet kan vara. Tänkte om någon har haft liknande problem...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumprelä, lyssna efter bränslepumpen. Lödningarna i relät brukar släppa.

Tempgivare, eller brott på kabeln till den. Är det avbrott tror styrenheten att motorn är iskall och vräker in bränsle.

Kollat felkoder?
av lill_dvargen
Pumprelät fungerar, likaså bränslepumpen.
Felkoden är 2-3-2 (lambdasond adjustment). Ska kolla tempgivare så att den fungerar. Nu har även lambdasondlampan börjat lysa inne i instrumentpanelen. Det jag inte förstår är att motorn startar alltid när den är kall, men stänger jag av motorn efter 3 min. så går det inte å starta den igen. :?: :?:
Användarvisningsbild
av Sparkz
232, Adaptiv lambdareglering på tomgång. Den pekar inte rakt på någon komponent, kan vara vad som helst som kan påverka blandningen. Lambdasond, massemätare, tjuvluft, bränsletryck osv.

När den inte startar: Kolla gnista, lyssna så spridarna klickar när du kör på starten. (Om inte, kolla svart relä på kylvätskebehållaren)

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]