Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av holmboe
Har en 745:a -89 med 230F motor.

Vid kall start är det aldrig problem men har jag kört så motorn har blivit varm kommer problemet. Stannar jag bilen och vill starta 5 minuter senare så går den inte igång hälften av gångerna. Då måste jag vänta ca 10 minuter och då går motorn igång för det mesta.

Vad är detta och vad gör jag?

--janne
av PILen
Har en 744 -90 med samma motor och samma bekymmer.

Jag har inte kommit på vad det är ännu, men jag tänker börja med att justera spjällhuset, så får vi se om det blir någon skillnad.

Hojta till om du kommer fram till en lösning, jag återkommer när jag testat.

Happy helg!
av Noodles
Min 745a var lite bråkig med samma tendenser förra våren.

Bytte generatorkolen och bränslepumpsreläet - o tjoff poff - problemet försvann.
Byta kol är ju rätt smidigt gjort - vet dock inte om de hade nåt med mitt problem att göra.
Reläet var troligen orsaken i mitt, kostade ca 270:- på MECA, lättbytt.

May the Force be with you! ;)
av Arne
Kolla pulsairventilerna, om de släpper igenom avgaser in i luftfilterburken så brukar dessa problem uppstå.
av Tikzy
Har en 740-90 B230 f med samma problem och börjar faktiskt ruttna rejält på bilen nu. Följer med spänning inläggen på forumet för en ev.
lösning. Det här med pulsair ventilerna. HUR kollar man dom???
Har nämligen redan varit där och rivit en gång men hajja nog inte riktigt
hur jag ska kolla funktionen. M.V.H: Tikzy
av Arne
Ta loss slangarna och känn efter med fingret i ventilen om du får sot på fingrarna. Blir fingrarna svarta så släpper pulsairventilerna genom avgaser som sedan leds in i luftfilterburken via slangarna.
av kung_royne
Tur det finns en sökfunktion, tycks som jag inte är ensam om detta problem..

Iaf, 740, -90. B230f. Startar vid första när kall men värre när varm. Oftast startar hon på andra försöket men ibland kan det behövas upp till tre försök. Känns ungefär som att den inte får rätt mängd bensin vid första försöket men
när man försöker igen går det oftast. Desutom verkar det som om när hon startas varm i uppförslut går det mkt bättre.

Är därför också inne på att det är ngt med bränslesystemet.
Bränslepumpsreläet, sitter den bland övriga tillsamans med säkringarna?
Kan byte av bränslefilter hjälpa?

Passar på att tacka för all hjälp man fått/får på detta EMINENTA forum! :D :D :D
Användarvisningsbild
av lilleman
hej jag hade samma problem med min 740 90 med 230f kunde köra max 35 mil på en full tank sedan uppstod samma problem.efter byte av förpumpen så funkar det igen.lycka till :D
av Arne
Öppna tanklocket och lysssna så förpumpen är igång då motorn går på tomgång. Man ska höra ett svagt surrande ljud från tanken, gör man inte det har troligen förpumpen lagt av och då brukar bilen uppföra sig på detta viset.
av Helsingborg
Hade identiskt problem med en 745:a-88 (b230f). Omöjlig att starta med varm motor. Till slut ville den inte starta alls.
Bytte efter en god tids felsökande bränslepumpsreläet som satt bakom askkoppen vid växelspaken. Det avhjälpte helt och hållet problemet. Det var några år sedan, men har för mig att ett relä kostade runt 500-lappen. Var relativt enkelt att byta själv!

Lycka till!

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]