Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Hej.Du tar bara bort sidobiten.Om du lyfter bort luftrenare+spolarbehållare så hittar du några skruvar som ska lossas,sitter på sidoväggen,blinkersen, varselljus ska bort,ett par plastpluggar tryckas ut i skärmens nedre kant,skaffa nya pluggar går nog sönder.Eventuellt någon skruv du får lossa på kofångarens insida.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Glöm inte skruven som sitter under vindrutetorkarplåten
(mins inte namnet) :lol: men skruven sitter strax under rutan
Användarvisningsbild
av Lilja
Du måste ta bort de två plastplupparna i främre sidan av hjulhuset, tryck med en liten skruvmejsel i mitten bara så åker mitten pinnen ut sen kan du bara pilla ut dom med en skruvmejsel. Sedan plockar du ut luftfilter samt spolarbehållare, går eventuellt bara att flytta spolarbehållaren lite så du kommer åt de tre skruvarna som sitter i sidan där till sidokanten på kofångaren. Sen kan du bara vika ut kofångarkanten och ta de sista två skruvarna i skärmen.

Glöm dock inte som igelkottar sa att plocka bort den skruven som sitter under torpedplåten (den där torkarna sitter i). Någon får gärna fylla in om det ens går att ta bort den skruven utan att plocka bort hela torpedplåten. Jag gjorde det eftersom jag bytte torpedplåten också men listen till rutan tror jag inte gr att ta bort utan att knäcka fästclipsen.
av Addekarlsson
Bröstplåt heter den del som torkarna tittar upp genom.
Man får nog lossa den, men behöver nog inte ta bort den helt. Men det underlättar att ta bort den dock.

Torpedplåt, det är ju torpedväggen det. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Lilja
Addekarlsson skrev:Bröstplåt heter den del som torkarna tittar upp genom.
Man får nog lossa den, men behöver nog inte ta bort den helt. Men det underlättar att ta bort den dock.

Torpedplåt, det är ju torpedväggen det. :wink:

Mvh/ Adde
Alla kallar det torpedplåt, även skrotfirmorna.

Iallafall, hur får man egentligen bort undre listen till rutan utan att knäcka infästningarna?

Sorry om jag kapade din tråd lite.
av Addekarlsson
Vet ärligt talat inte om det går att få lös nedre rutlisten utan att knäcka en eller flera clips där. Men man behöver inte ta lös den listen bara för bröstplåten.
Den smiter ut så fint under denna list ändå.

Många säger torpedplåt, men det beror på okunskap faktiskt. För den heter verkligen bröstplåt. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Lilja
Addekarlsson skrev:Vet ärligt talat inte om det går att få lös nedre rutlisten utan att knäcka en eller flera clips där. Men man behöver inte ta lös den listen bara för bröstplåten.
Den smiter ut så fint under denna list ändå.

Många säger torpedplåt, men det beror på okunskap faktiskt. För den heter verkligen bröstplåt. :wink:

Mvh/ Adde
Jo jag vet men eftersom jag tog plåten från en bil med kromlist (har svarta lister) så måste jag byta den listen också. Och på skroten slet jag bara av den, men antar att jag får köpa nya clips då :lol:

Sorry igen för trådkapning

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]