Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fick just problem med kylaren, den stora plast-nippeln som sitter i kylarens översida har gått av,(där slangen från kylaren till motorn ansluts) jag lyckades dock göra en provisorisk lagning. Men, kylarvattnet rinner ut någon stans, och jag kan se att det är en svart slang under kylaren som börjat läcka, en slang som går från ena sidan av bilden till den andra. Slangen är svart, ca 15mm tjock. På slangen sitter även elkabeln till kylarfläkten fastsurrad med buntband. Vad är det för slang? Tänkte försöka laga med vulktejp.
SA4AQS skrev:Det enda slangen som går där nere är till AC:n
Tack, misstänkte det. Visst är AC´n helt separerad med eget köldmedel? AC´n min pajade för 1,5 år sedan, o misstänker vätskan är slut, men att den slangen nu läcker är mysko, då kanske vätskan finns men något annat pajat i AC. Dock ligger fokus nu på att hitta läckan till kylarvattnet.
Det är inte så att den provisoriska lösningen fortfarande läcker underifrån och rinner ned på andra slangar?
ACn har en helt annan köldmedie än kylaren.

Jag skulle fokuserat först på den provisoriska lösningen, det låter som att den kanske inte är bulletproof. Har du luftat sen du lossade slangen?
Plastkylaren är ju inte värdens skarpaste uppfinning, den kanske läcker på mer än ett ställe. Det kan vara en annan liten läcka som gjort att vattnet försvunnit och sedan har övre röret brustit av belastningen när motorn blivit varm. Plastkylarna brukar kunna börja läcka i gavlarna
Waizguy skrev:Det är inte så att den provisoriska lösningen fortfarande läcker underifrån och rinner ned på andra slangar?
ACn har en helt annan köldmedie än kylaren.

Jag skulle fokuserat först på den provisoriska lösningen, det låter som att den kanske inte är bulletproof. Har du luftat sen du lossade slangen?
Högst troliga är att det är min provosoriska lösning som läcker, men jag kan inget se att det läcker, torrt. Men, om det sprutar ut lite med tryck så kanske jag inte ser avrinningar kring lagningen - blir helt enkelt o undersöka mer.

Läste om luftning o luftningsskruv/ventil, men vet inte vart den sitter. Skall sitta nära motorn/termostaten om jag inte missminner mig när jag läste.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]