Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1151148
VolvoNisse skrev:Hade en Volvo 740 GLE -88 där originalbatteriet höll 11 år, misstänker att det var kylan som tog ihjäl det batteriet då det var -50 i några dagar just den vintern, batteriet ville inte ha laddning mera...

Hade en V70 2001 där originalbatteriet höll i 8 år, slutade med att batteriladdaren fick stå ansluten hela tiden även under sommaren.
Just kylan är både vän och ovän för batterier. Så länge batteriet är laddat och har hög kapacitet är kyla inget problem (-50° är nog för kallt även för ett nytt), tvärt om så håller ett kallt batteri laddning bättre än ett varmt. Kapaciteten sjunker med kyla och ålder och är batteriet både gammalt och ordentligt kallt så kan det frysa i cellerna. då "sprängs" den interna "passformen" mellan plattorna och det kan bli direkt kortslutning mellan dom, då "tar" batteriet inte laddning längre för strömmen går antingen direkt till minus eller så är det avbrott mellan plattorna. Skulle det "ta" laddning efter varit fruset så sjunker vart fall kapaciteten ordentligt när det väl tinar upp igen.
#1151735
240n vi hade när jag var liten gick med orginalbatteriet i 16 år. En kall vintermorgon när det var under 30 minus var det dock slut. Fantastisk bil, gick 65000 mil hos oss innan vi sålde, tror den rullar än.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]