Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sohlaria
#1151330
Hej alla Volvofantaster!
Nyligen skaffat mig en Volvo 945 årsm 93 och den funkar fintint, förutom när den dör!
Har googlat fram och tillbaka och dom flesta länkarna leder hit.
Mitt problem:

Bilen går bra och funkar finfint förutom när den får för sig att dö, mitt i en körning.
Jag kan ligga på mellan 30-90+ i hastighet och då där motorn rätt vad det är. Inga varningslampor lyser förrän man trycker ner kopplingen och "pumpar" man på gasen och lägger i en växel som funkar på den hastighet man rullar; t.ex 4:ans växel på 40-50, 3:ans på 25-30, etc. så hoppar bilen allt som oftast igång igen. Har varit ETT tillfälle då bilen inte hoppat igång igen utan dött rakt av. Då får man vänta någon eller några sekunder och starta igen. (bryt allt, vrid nyckeln hela vägen till vänster).
Körde nu i helgen ca 30 mil och det var inga problem som helst. Idag när jag åkte och handlade så dog den 2 gånger på knappt en mil!
Det är varken kallt eller varmt ute, ligger på 0 till -5 just nu. Antar att det inte är för att motorn blir varm, om den ändå klarar 1,5 timme+ i 90-130km/t.
Bytte bränslepump för ett tag sen och kollat ledningar/rör. Ser inga läckage.
Motorn går jämnt, både i högre hastigheter och på tomgång.
Kan klara mig i dagar utan något som helst stopp, och rätt vad det är så kan jag få stopp på mindre sträckor.
De enda gånger jag råkat ur för detta är när jag ligger på 4:ans och 5:ans växel. Hänt en gång när jag låg på 3:ans.
Kollat boxen på bilen och den ger mig bara 1-1-1 resultat i båda hålen (x2). Har bara "Box A" i min modell.
Kommer göra en service på bilen nu under kommande helg, dvs byta filter och olja.

Vad jag gjort och kollat är:
LMM
Vevaxelgivare
Läckage
Olje och vätskenivåer
Bytt bränslepump (baktill, i tanken)


Vet att fler har haft liknande problem och kollar man alla trådar slutar det med att man måste bygga en ny motor :P
#1151393
Att varingslamporna inte lyser betyder att "resten" av bilen fungerar, men kopplar du ur så dör ju motorn och då slutar ju generatorn att ladda.
Som "Kloge" skrev, bränslerelät, det är ju ett (relativt) vanligt fel och och inga stora "pengar". Spridarrelät likaså, det brukar kunna bli "kallödningar" i dom och det blir ju temperatur och skakkänsligt då. Om du har med dig ett tändstift så kan du testa om det finns gnista eller om du lyssnar efter om bränslepumparna går om du "kör" på startmotorn när den stannat, så du vet om det är bränsle eller el fel. Vevaxelgivaren "stänger av" båda. Bränslerelät kan nog också göra det (dubbelrelä)

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]