Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av v70t4y2000
Hej !
Jag får Felkod 154 EGR på 940 230F Turbo -98. ( den enda felkoden vid utläsning)
Har bytt EGR Vaakumförstärkaren men får samma fel.
Felet kommer inte direkt vid start...någon mil kanske sen blir det felkod 154

Är det någon som vet hur resistanskurvan skall vara på EGR-TempSensorn ?

Hittade detta.... duger kanske men kanske någon vet mer.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=52989

Tips mottages tacksamt :)
Bilagor
940 egr Fullscreen capture 060611 111342 AM.jpg
940 egr Fullscreen capture 060611 111342 AM.jpg (113.2 KiB) Visad 595 gånger
av NilsO
Vet inte hur resistanskurvan är för den givaren, tyvärr.

Felkoden betyder att tändsystemet märker att signalen från givaren ändras (dvs att det passerar heta avgaser genom EGR-ventilen) trots att motorn inte blivit så varm att EGR ska ha aktiverats. Det börjar ju användas först när motorn blivit varm. Felet som ligger närmast till hands är såklart att EGR-ventilen inte stänger riktigt – men det är inte så vanligt på 940.

Dessutom verkar det konstigt att felkoden sätts först efter en mils körning. Då borde ju motorn under alla omständigheter vara varm. Så jag undrar om det inte är så att tändsystemet blir "lurat" t ex av en dålig termostat eller liknande, snarare än att det egentligen är något fel på EGR. Jag tror nämligen att man kan få det felet om motortemperaturen sjunker för mycket vid körning, som det kan göra om termostaten är dålig. Eller kanske möjligen av att motortemperaturgivaren inte fungerar som den ska.
"1-5-4 =EGR (tänder miljölampan)
Villkor:
Kall motor (lägre temperatur än 65 °C).
Stigande temperatur på temperaturgivare (minskande signalnivå).
Om styrenheten känner att EGR temperaturgivarens signalnivå ändrar sig mer än de förutbestämda (temperaturberoende) värdena innan motortemperaturen har nått 65 °C, tolkar styrenheten detta som att EGR flöde förekommer och felkod sätts.
Felorsak:
Felaktig EGR ventil (läcker)
Felaktig signal till vakuumregulator (EGR omvandlare)
Felaktig vakuumregulator
Dålig jordförbindelse
Fel på motortermostaten
Felsymptom:
Motorn kan gå ojämnt på tomgång
Ja det kan väl inte vara så mycket mer än detta.
Styrenheten har väl inte så mycket mer att "känna" på.
Tempsensorn och motortermostaten larmas det ju inte för så kablaget till den borde va ok.
Är det fel på någon av dessa två borde den ju larma för det ...och det har det ju inte varit några felkoder på.

Jag får kolla ERG-ventilen för läckage igenom oxo.

Om det inte är EGR-Ventilen så får jag mäta på styrenheten för att kolla avbrott i ledning.
men skulle behöva veta vilka kontakter på styrenheten som sitter inne i bilen som man kan mäta på ?

Skriver här hur det går.
Tackar

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]