Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andreas202
Hej!

Jag har sökte efter filter till min automatiska växellåda i min nyss inköpta 964 2.5 -97 på skruvat, biltema, mekonomen men ingen av dom har det, mejlade även bilia och frågade och dom sa att det är inget filter i den växellådan AW43 (enligt instruktionsboken).

Men jag får inte ihop det, det låter jätte konstigt i mina öron att en låda inte skulle ha något filter.

har bilia rätt?

Tack på förhand!

/Andreas
Ett "riktigt" oljefilter sitter det nog inte, men det brukar alltid sitta någon form av sil. Jag har inte jobbat med nämnda modell men en del andra typer av automatlådor (främst service) och då brukar man rengöra silen ibland. Den sitter innanför tråget så man får skruva ner det för att komma åt att att rengöra den. Jag tror inte detta är något man gör vid vanlig service. Utan nog mer om det är något problem med lådan, oljan ska däremot bytas ganska regelbundet (4 - 6000 mil tror jag det är numera) oftare vid tung last (husvagn) eller om man inte kör så mycket. Slarvar man med detta kan man få skölja ur lådan (inget för hemmafixare) och det kan "kosta skjortan", men sköter man sina byten så ska det inte behövas. Här finns i alla fall silen att köpa och packningar som behövs.
http://www.bildelsproffset.se/p/volvo-1 ... 0-960.html
Tack så mycket för svaret Lennart!

Jag hittade oljestickan här om dagen så nu har jag sett att oljan är mörk röd, så varken katastrof eller super bra.

Är som så att jag har problem med att pilen blinkar och körlägenas lampor "rinner" och jag tänkte börja med att byta olja för det är liksom regel nummer ett har jag lärt mig när det kommer till automat lådor, och problem med dom.

Den här lådan finns det ingen bytes intervall på oljan på, av någon anledning.
Men jag tänkte ändå starta där, men jag ville bara veta om det fanns ett oljefilter så jag inte upptäckte det när jag låg under bilen.

men det kan bli så att jag lämnar in bilen, en liten lantverkstad här skulle ha en tusen lapp om jag tog med min egen olja, och jag känner att det kan vara värt det för att slippa sölet och resan till gör det själv hallen och allt vad det innebär.

Tack för länken där men jag tror inte det är till min låda då den heter aw43.
av Gelis
Att pilen blinkar har inget med oljan att göra. Det brukar vara växellägesswitchen(givaren) som sagt upp sig. Kan hjälpa tillfälligt att motionera den genom att dra växelväljaren (spaken) 20-30 gånger mellan ändlägena, motor avstängd.
Bara byta olja är inget bra, se till att lådan spolas, brukar gå åt mellan 10-15 liter olja. Filtret är en baggis att byta om man tar ner tråget.
Nä det kanske det inte har.
jag har bara haft bilen en vecka men när bilen är kall så har det funkat, men när bilen blir lite varm så börjar den att blink, dock märker man inte alls det på hur bilen går, därför tänkte jag att det kanske är oljan.

Förra ägaren byte växelådsgivare förra året, men han sa att han har haft problem med glapp, för "den sitter så utsatt", jag vet dock inte var den här berömda givaren sitter, men det ska jag nog lista ut.
Har nu fått klarhet i det med min låda, det finns inget filter, men där emot en olje sil, =607.50kr på bilia.

Det fulla namnet på lådan är tydligen AW30-43LE.

Så nu har man lärt sig något nytt på en Fredag.

Trevlig helg på er!

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]