Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Säger emot :)

Nej, det finns inget krav på dimljus bak. Om det finns dimljus så måste det ha rätt färg och det måste lysa en kontrollampa i instrumentpanelen när det är tänt, och det måste såklart gå att stänga av. Men det är inget krav på att det ska fungera.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag ger mig :lol: men frågan är om besiktningen har samma synpunkter... har nämligen fått anmärkning på dimljus ur funktion :evil:
av NilsO
På dimbakljus, för att det inte fungerade? Det låter konstigt.

Jag har fått anmärkning på att det hade fel färg (eftermarknadsbaklyktor till 740 som bleknade efterhand, så dimljuset blev snarare ljusrosa istället för rött). Lösningen var då tillfälligt att koppla ur dimljuset, så att det inte gick att tända. Bilen godkänd. Fel färg på dimbakljuset gav visserligen bara villkorstvåa, men det fanns något annat fel också som gav ombesiktning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väl samma med dimljusen fram. Får ibland påbackning på att dom lyser högt, och får då rycka kabeln så går bilen igenom. Dimljuset bak har dom mig veterligen aldrig kollat att det fungerar. Dimljusen fram är det också några år sedan dom kollade funktionen på. Får se hur det går på fredag..... :roll:
av Waizguy
Jag kopplade om mina dimljus fram till att enbart gå på helljus. Tycker inte att dimljusen fram fyller någon lagligt funktion i och med att halvljus+dim är mot lagen. Kör ju med varselljus på dagarna så där skulle dimljusen bara dra extra onödig ström ändå :)
Bakdimljus fyller ju dock en säkerhetsfunktion i Sverige. Vid snörök på motorväg/landsväg är de väldigt bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
Waizguy skrev:Jag kopplade om mina dimljus fram till att enbart gå på helljus. Tycker inte att dimljusen fram fyller någon lagligt funktion i och med att halvljus+dim är mot lagen. Kör ju med varselljus på dagarna så där skulle dimljusen bara dra extra onödig ström ändå :)
Bakdimljus fyller ju dock en säkerhetsfunktion i Sverige. Vid snörök på motorväg/landsväg är de väldigt bra.
Mina är original kopplade så dom inte går att tända på halvljus (lagkrav då 1988), men man kan köra med p-ljus och dimljus, vilket jag gör ibland vid svår väderlek. Nu har jag dimljusen på alltid och då lyser dom på helljus och är släckta på halvljus. Och är det då riktigt uselt vädersätter jag på p-ljus och då lyser ju dimljusen

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]