Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Det blir ju inte optimalt avstånd till backspärren men annars så ska den nog passa om inte innerdiametern är förr liten i knoppen. Köp en testa vettja :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Nexus skrev:Det blir ju inte optimalt avstånd till backspärren men annars så ska den nog passa om inte innerdiametern är förr liten i knoppen. Köp en testa vettja :D
Staget till backspärren i spaken har gått sönder på min kära 740. Jag blev tvungen att flytta backspärren på växellådan när jag stod på parkeringen utanför Ica Maxi för ett tag sedan för att kunna komma därifrån. det tog en vecka att lära sig att köra utan. Funkar kanon numera, den plastbiten går ej att köpa längre, inte på Volvo i alla fall så det får pli en begagnad spak (har overdrive) någon gång, om jag överhuvud taget ska fixa det. Har kört ett par månader nu och tänker inte på det längre :-)-) ....
Användarvisningsbild
av lennarte
Får givetvis skaffa en spak från en OD-låda, eller hur menar du?? "Plastbiten" som är sönder sitter ju inne i spaken, mellan "lyftringen" och den plastbit man "lyfter över" själva backspärren som sitter på spakstället. Så här ser det ut när det fungerar, och man har lyft i lyftringen så plastbiten i spaken "går över" backspärren så man kan lägga i backen
backspärr.jpg
backspärr.jpg (41.07 KiB) Visad 1528 gånger
Annars är nog själva spaken samma, det är bara "knoppen" som skiljer. Kablarna går inte i själva spaken utan "bara" innanför det kromade röret, men det är "bökigt" att få ihop allt med både backspärr och kablar. Den inringade skruven är det som jag lossade (2 st) och flyttade själva spärren så långt åt vänster det gick. Så går backen i utan spärr
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Fick för mig du hade en overdriva låda? 4 växlar o 5an på knapp? Så va därför ja undra vart du skulle göra av knappen. Men du har kanske vanlig m47? Med 5 vanliga lägen
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en "knopp med knapp" jag har. Men "knappen" sitter ju i "knoppen", och det har inte med själva växellådan att göra .Skulle kunna ha en tryckknapp på panelen om jag vill. Så här ser en växelspak ut
växelspak.jpg
växelspak.jpg (39.53 KiB) Visad 1526 gånger
Den nedre delen är ju själva växelspaken där "kulan" är fäst i spakstället och hålet till höger är fäst i växelföraren. utanpå den sitter (i en gummihylsa)den delen av växelspaken man ser (normalt) och i den gummibussningen (mellan den yttre och inre delen av växelspaken) löper spår ett för staget till backspärren och ett spår för kablarna. Kablarna går inte ner i växellådan utan kommer ut vid kanten av den kromade spakdelen och går till säkringarna. Denn nedre delen är samma på alla, men jag tror att det kan skilja på den övre delen. Men det är inte säkert, det skiljer ju i alla fall på växelspaks knoppen.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]