Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo2002mod
#1144666
Volvo 940 2,3 LavTrykksturbo 135hk Hei på dere her ute lurer veldig på disse anng styrke/ svakheter?? Er det noe spesielt man må passe på ved kjøp av såpass gammel bil?? :) Rullat snart 243000 km God weekend :-)-)
Användarvisningsbild
av White
#1144699
Är väl mest rost man ska kolla efter. Dom vanliga ställena som skärmkanter och trösklar är lätta att se, men kolla även underredet
noga! Provkör och känn hur motor och växellåda beter sig. Brukar inte vara några större problem, men kör den varm och lyssna på
motorn.
av xdigger
#1144779
Känn efter om det är blött under förarmattan, lukta om det luktar glykol. Är det bil utan ac så är det lätt att byta värmepaket(billigt och prutläge), är det ecc så är det krångligt. Provkör, känner du små ryckningar vid ca 2500-3000 varv Prutläge för då är det fel på motorstyrningen(troligast lmm då det är vanligt).
av NilsO
#1144805
Kolla så kontrollamporna för ABS, SRS/Airbag och avgasrening ("lambdalampan") tänds och släcks som de ska. De ska lysa när tändningen är på och slockna när man startar motorn. Om man inte startar motorn ska lampan för SRS slockna efter cirka 10 sekunder.

Kolla så det inte luktar bensin kring bakre delen av bilen, det finns ett par slangar där vid påfyllningen som brukar bli dåliga. De går fint att byta, men då kanske man kan få ner priset lite.
Användarvisningsbild
av Volvo2002mod
#1144925
White skrev:Är väl mest rost man ska kolla efter. Dom vanliga ställena som skärmkanter och trösklar är lätta att se, men kolla även underredet
noga! Provkör och känn hur motor och växellåda beter sig. Brukar inte vara några större problem, men kör den varm och lyssna på
motorn.
Takker for svar :-)-)
Användarvisningsbild
av Volvo2002mod
#1144926
xdigger skrev:Känn efter om det är blött under förarmattan, lukta om det luktar glykol. Är det bil utan ac så är det lätt att byta värmepaket(billigt och prutläge), är det ecc så är det krångligt. Provkör, känner du små ryckningar vid ca 2500-3000 varv Prutläge för då är det fel på motorstyrningen(troligast lmm då det är vanligt).
Takker for svar :) :-)-)
Användarvisningsbild
av Volvo2002mod
#1144927
NilsO skrev:Kolla så kontrollamporna för ABS, SRS/Airbag och avgasrening ("lambdalampan") tänds och släcks som de ska. De ska lysa när tändningen är på och slockna när man startar motorn. Om man inte startar motorn ska lampan för SRS slockna efter cirka 10 sekunder.

Kolla så det inte luktar bensin kring bakre delen av bilen, det finns ett par slangar där vid påfyllningen som brukar bli dåliga. De går fint att byta, men då kanske man kan få ner priset lite.
Takker for svar ;) :-)-)

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]