Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Nu har min överväxel börjat krångla genom att den kopplas ur och kopplas in under gång. Jag har varit under och ruckat på kontakterna till solenoiden men det hjälpte föga så jag lurar på att det kan vara strömbrytaren i växelspaken som börjat krångla. Den tidigare ägaren har dragit nya ledningar till knoppen som löper på utsidan av spaken. Jag undrar om är möjligt att koppla en ny brytare på lämpligt ställe för överväxeln. Såg att det fanns en hel växelspak på bildelsbasen, https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=33090142 . Det verkar vara en överväxlad men passar den till 785 GLT 16V 88? Är det krångligt att ge sej på att reparera knoppen eller att byta hela spaken?
Användarvisningsbild
av lennarte
nivenko skrev:785 GLT 16V 88
Har du en rak eller en V8 i den???
Skämt och sido, prova med ett nytt relä först. Det sitter bakom säkringarna innanför askkoppen. Hade samma problem med min, bytte växellåda också innan den fungerade 100 Ok. Just relät är en är en svag punkt. Oljan i växellådan är också en känslig sig punkt, det strular lätt när det är för lite olja och gammal olja är inte heller bra. Jag har Biltemas mineralolja ATF Typ F/G i min. Jag hade bort min växelspak för något år sedan för "pinnen" till lyftringen till backspärren gick sönder (finns ej att köpa längre) fick göra en själv. Kablarna till spaken är skarvade med kontaktstycke precis framför askkoppen eller under säkringarna . Elcentralen (med säkringarna) är lätt att komma åt om du tar bort facket ovanför (sitter med en skruv bakom plastkåpan vid cigg.uttaget). Själva spaken sitter med en bult som är låst med en insexskruv under bilen i konsolen på växellådan och en låsring under damasken. Men börja med att bytarelä och kolla oljan. Växellådan rymmer 2,6 liter och under det rektangulära alu.locket under själva overdrivdelen sitter en sugsil som man bör göra vid byte. Sitter ett tryckfilter Och så innanför en av pluggarna du ser när du tagit ner locket. Själva locket har en magnetisk remsa som också behöver rengöras. När du kommer så långt är en hanbok, typ Haynes att föredra om man inte är "hemma" på detta. Det är I princip samma växellåda (och växelspak) på alla motorstarkare 740 från -88 och frammåt, alltså även turbomodelerna. Bakåt passar det inte
av nivenko
Tack för svaret. Jag bytte olja för 30 mil sedan. Tog inte bort filtret under, men tappade ur överväxeln med skruven som sitter bredvid filtret. Fick bara i två liter men var in igen och fyllde på några deciliter som gick i, ska in igen och kolla om jag får i mer. Den olja som du använder har rätt specifikation, ford, till växellådan. Tyvärr hade jag köpt på mej GM varianten dextron 3 som också är ATF men det ska väl inte vara det som gör att det strular. Ska göra ett oljebyte till till våren med fordspec olja. Relät är bytt för något år sedan ska beställa ett sådant. Tycker fortfarande att knappen på växelspaken inte känns helt OK.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi har Dexron ll på jobbet så jag testade den när min strulade på samma sätt som din. Fick aldrig ordning på den lådan (c:a 40000 mil) så jag bytte lådan. Fyllde upp den med Dexron ll när den monterades och den funkade, var dock inte riktigt nöj med den (tyckte den var "ryckig") så jag bytte oljan (2 ggr ganska tätt) till Biltemas. Den "nya" hade gått 23000 mil och funkar numera "kanon". Har väl kört 2000 mil ungefär, har ingen tripp och km räknare längre. Vägmätaren har stannat på 41300 mil c:a, bilen har väl rullat omkring 44 - 45000 mil nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
nivenko skrev:Tycker fortfarande att knappen på växelspaken inte känns helt OK
Du kan ju prova med en lös tryckknapp (det är en vanlig återfjädrande slutande kontakt) vid sidan om. Koppla då den direkt på det 2-poliga kontaktstycket som finns under/bakom säkringarna. Det sitter även ett 4-pålitlig kontaktstycke vid spak stället bak vid växellådan (undersidan). Det var helt sönderärgat på min, kablarna var helt bara som om det varit "kortis" där men det var inte det felet heller. Sedan finns en kontakt till på höger sida i locket som kan ärga. Det är den så "styr" så du bara kan använda overdriven på 4-ans växel, det kan vara glapp/dålig kontakt där också
av nivenko
Eftersom detta problem uppstod vid oljebytet och kommer ibland även sedan påfyllning kommer jag att byta till en olja med fordspec genom att du hade problem dexronolja. När jag ändå håller på ska jag kolla alla ledningar. När jag läser om OD-diagnostik på 740/940 klubben så verkar det som att relät inte är problemet utan oljan. Talar om hur det gått sen. Tack för råden.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]