Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Hej

Har ett problem med min 944 -92 i form av att då man legat och gasat på lite händer det att tomgången vill lägga sig på runt 1200 varv och kan hoppa lite med, kör man lungt är det dock inga problem. I övrigt drar bilen för mkt och vid långfärd +20mil börjar lambdalampan att lysa av nån anledning. Kanske är det någon gemensam nämnare som skapar dessa problem ? någon som har en idé ???
Användarvisningsbild
av lilleman
har du några felkoder mvh/roger
Användarvisningsbild
av Bosse78
lilleman skrev:har du några felkoder mvh/roger
ehh ja, lambdalampan brukar som sagt börja lysa efter ca 20mil och då får jag:

2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
Användarvisningsbild
av Bosse78
Som jag trodde var det nog en tuff nöt att knäcka :wink:
av skutte
har du koll på hur tomgångenfungerar funkar spjällägesgivaren det finns mycke som kan slå ut lamndaregleringen mer än bara sonden har du mer info att komma med? typ vilken spis har du i kärran osv...
Användarvisningsbild
av Bosse78
skutte skrev:har du koll på hur tomgångenfungerar funkar spjällägesgivaren det finns mycke som kan slå ut lamndaregleringen mer än bara sonden har du mer info att komma med? typ vilken spis har du i kärran osv...
Har ingen större koll på hur tomgången funkar, jag har gjort ren tomgångsmotorn i allafall. Sen sitter det en B230FB under huven.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Ingen som har nått lurigt att komma med ? :)
av Anders D
Skulle kunna vara en idé att kolla tjuvluft på insugssidan, spraya startgas hela vägen från LMM till insugspackningen och runt spridarna. Bytte insugspackningen på min bil efter samma problem. 120 spänn på volvo och en halvtimmes skruvande. Alla symptom och felkoder försvann.

Anders
Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]