Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
Hej igen!
Jag tänkte byta växellåda på min bil och undrar vad det är jag behöver tänka på samt några tips man kan gå efter. Har hört att man behöver centrera lamellerna och undrar vilket verktyg behöver man. Och hur man luftar kopplingen. (Hydraulisk)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Lameller behöver du inte lossa för att byta växellåda. Och ta inte isär kardan utan att märka upp den för den är balanserad i ett stycke så de ska ihop på samma sätt igen. Och lossa koppling cylinder o häng upp den brev så behövs inte kopplingen luftas heller
av volvo244gle
Ska du enbart byta växellåda så behöver du inte centrera lamellen, men förutsätter att du även tänkt byta koppling.
Är den gamla lådan skrot så kan du tillverka ett fint centreringsverktyg av dess ingående axel. :-)-) Annars går det lika bra bra att improvisera.
Du vill ha ett verktyg som passar i vevens lager, samt i lamellens centrum. Sist använde jag en bit 15 mm kopparrör samt några varv eltejp. :)

Det man vill uppnå är att få lamellen (som ligger lös och "flyter runt" mellan tryckplatta och svänghjul) i mitten med splines och allt, när man skruvar ihop kopplingen.
Ju bättre man lyckas med centreringen, desto mindre behöver man brottas med att få in lådans axel sen.

Lufta kopplingen är inte värre än att hålla bromsvätskebehållaren full, öppna luftnippeln på slavcylindern och sen låta vätska rinna igenom. Man kan behöva pumpa på pedalen och röra cylindern manuellt för att få vätskan att börja flöda om det finns mycket luft.
Klart smidigast dock att lossa cylindern från kåpan och låta den sitta kvar i bilen. Se till att säkra kolven med en bit ståltråd eller liknande, så slipper du att den hoppar ur.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]