- ons 25 jan 2017, 10:38
#1143914
Har en 740,tidig 88a med LH 2.2 och b230f som började gå illa i helgen,och sen innan är inte tomgången helt hundra på den.
Förra ägaren har alltså pluggat ena slangen från tomgångsmotorn,som går till den stora slangen luftmassemätaren sitter i. Då är tomgången bra,men ända sen jag köpte bilen i somras så har den varit väldigt trött och gått hackigt emellanåt så till sist beslöt jag mig för att testa byta tomgångsmotorn. Så jag skaffade en bättre begagnad och kopplade in alla slangar som dom ska sitta,men då istället så går tomgången uppemot 4-5000 rpm istället och vägrar gå ner. Har prövat göra rent spjällhuset och justerat spjället,tog även lös hela spjällhuset och bytte packningen. Har också gått över insuget med startgas och letat tjuvluft men inte hittat nåt. Vad kan orsaka denna oroliga gång och höga tomgång?
Förra ägaren har alltså pluggat ena slangen från tomgångsmotorn,som går till den stora slangen luftmassemätaren sitter i. Då är tomgången bra,men ända sen jag köpte bilen i somras så har den varit väldigt trött och gått hackigt emellanåt så till sist beslöt jag mig för att testa byta tomgångsmotorn. Så jag skaffade en bättre begagnad och kopplade in alla slangar som dom ska sitta,men då istället så går tomgången uppemot 4-5000 rpm istället och vägrar gå ner. Har prövat göra rent spjällhuset och justerat spjället,tog även lös hela spjällhuset och bytte packningen. Har också gått över insuget med startgas och letat tjuvluft men inte hittat nåt. Vad kan orsaka denna oroliga gång och höga tomgång?