Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Kollade nyss på kamremmen på min bil och den ser sliten ut.

Jag har en kamremssats på väg men det tar 2 dagar innan jag har den.

Men jag måste använda bilen tills dess och köra mina barn till skolan innan den kommer då det inte finns några andra möjligheter att ta sig till skolan.

Så jag undrar nu hur det är med dessa Volvo 945 LTT -96 motorer. Klarar dom ett kamremsbrott utan att motorn slås sönder?

Vågar jag köra försiktigt i någon dag till?

Tacksam för svar.
Det klarar den utan problem. Turbomotorerna har dessutom lägre komp.förhållande än en "vanlig" "F"motor så det är ännu mer marginal. Men du blir förstås stående på vägen. Upp till 20000 mil vet jag en som kört, visserligen en 245 med B21 motor. Men det är (i princip) samma motor i botten. Han fick gå några km....
lennarte skrev:Det klarar den utan problem. Turbomotorerna har dessutom lägre komp.förhållande än en "vanlig" "F"motor så det är ännu mer marginal. Men du blir förstås stående på vägen. Upp till 20000 mil vet jag en som kört, visserligen en 245 med B21 motor. Men det är (i princip) samma motor i botten. Han fick gå några km....

Tack för svaret Lennart. :)

Ha en fin dag
Detta har varit uppe till diskussion ett antal gånger och dom flesta menar 6000 mil. Jag tror nog det är lite överdriven försiktighet, men så har diskussionen varit. Min 16V (B234f) motor rekommenderades det 8000 mil när den var ny och där blir motorn skrot om remmen går av så där får man vara lite mer noggrann (där hände en del motorras på den tiden). Kör man så lite som jag, 4 - 500 mil om året, får man byta av åldersskäl innan. Max 5 år är rekommendationen där
Just för 940 årsmodell -96 är intervallet på kamremmen 7500 mil, men det varierar som sagt lite mellan årsmodellerna och motoralternativen.

Intervallet sattes nog inte främst efter remmens hållbarhet, utan det har med avgasregler och liknande att göra. Tillverkaren var skyldig att garantera att bilen uppfyllde avgaskraven si och så länge, och i det ingår att kamremmen måste kontrolleras.

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]