Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gravarn
Hej jag har ojämn broms verkan fram den drar snett åt ett håll nästa bromsning andra hållet så håller det på och det är inte lite ojämnt. Oken fram är ny smörjda misstänker hydralmodelatorn.Har pratat med en volvo verkstad men dom har alldrig sålt en sådan del dom trodde el fel
Användarvisningsbild
av ThaSaint
drar den snett när ABS'en jobbar alltså?
när du bromsar som vanligt jobbar ju inte ABS'en, altlså när deti nte pumpar i pedalen.
Bilprovningen bromsar ju aldrig så ABS'en jobbar, altlså kan du utesluta den, om fallet är så.

//Erik
av Volvo740_GLT
Har du provat att lufta bromsarna, det kanske är luft i systemet.
Användarvisningsbild
av P_G_E
gravarn skrev:...//... Oken fram är ny smörjda ...//...
Där blev jag lite misstänksam...

Det du menar är väl förhoppningsvis att du smetat på kopparpasta på glidbultarna? - Och absolut inget annat!

För om det är frågan om NÅGON annan typ av fett, så kan du räkna med att det kokar väldigt friskt, och därmed sprider sig överallt. För varma blir bromsoken garanterat! Mycket varma! Och hur fasen det nu går till så verkar faktiskt merparten av allt sådant kokande, bubblande och rinnande fett lyckas leta sig fram till bromsklossarna och sedemera ut på skivorna...

I och för sig så brukar bromsskivorna sedan bära väldigt tydliga tecken på att de har blivit utsatta för fett som därefter har bränts och nötts bort (om man har sett sådant tidigare).

Ledsen om jag nu helt i onödan ifrågasatte huruvida du själv kanske hade "gjort bort dig" med bromsoken, men alla kan ju faktiskt göra misstag...

:???:
av gravarn
bromsatna är luftade. Givetvis har jag bara koppar pasta på glid ytorna inte på bromsbeläggen
av Volvo740_GLT
plockade du bort glidpinnarna och smörjde dom med kopparpasta?

det kanske är dom som kärvar.
av Volvo_Islander
Kopparpasta är inte bra för gummibälgarna som sitter på glidpinnarna, borde vara bättre att använda det specialfett som finns just för bromsdetaljer.
En erfarnhet jag har av att smörja glidpinnarna är att vara måttlig med hur mycket smörja man trycker dit. Använder man för mycket packar smörjan ihop sig i botten och pinnen går inte ända in.
av gravarn
Det är nya orginal pinnar med tillhörande fett
Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]