Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
Ingår urtrampningslagret i kopplingen, för jag har hört med en verkstad som vill ha 3500:- för koppling och arbete.
Användarvisningsbild
av lennarte
Förr gjorde det alltid det. Numera kan man inte vara säker, en koppling kan passa flera olika modeller, då det kan vara olika urtrampningslager och i den "allmänna" prispressen som finns idag kan man hålla ett lägre pris på kopplingssatsen (och ha färre olika satser utan lager i lager ?:-/ ) än om man haft kanske 3 - 4 med samma koppling och olika lager "på hyllan". Urtrampningslagret är en sådan del som byts "för säkerhets skull" och behöver kanske inte alltid bytas. Men det är samma jobb att byta "bara" lagret som att byta hela kopplingen. Lagret kostar c:a 300sek ("vanlig B230") till över 1000sek på vissa modeller
av xdigger
När jag köpte min kopplingssats till min 945 med M90 låda så ingick lagret(sachs), men köper du biltemas koppling till min så ingår inget urtrampningslager. Observera att du har en annan växellåda och alltså en annan koppling, men bara som ett konstaterande hur det kan ligga till beroende på var man köper delarna, verkstaden sätter nog inte dit någon biltema koppling.
av frankiboy
xdigger skrev:När jag köpte min kopplingssats till min 945 med M90 låda så ingick lagret(sachs), men köper du biltemas koppling till min så ingår inget urtrampningslager. Observera att du har en annan växellåda och alltså en annan koppling, men bara som ett konstaterande hur det kan ligga till beroende på var man köper delarna, verkstaden sätter nog inte dit någon biltema koppling.

Jag fick koppling bytad för 2900 kr hos en mek som ger garanti. :lol:

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]