Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Skulle tro att den kom i början på 90-talet, 940 hade nog plåtarmatur ett år eller två i början. *osäker*

Skruva loss luckan under mattan i bak. Bråka en stund med rostiga slangklämmor.
Armaturen sitter med en stor plastmutter, hammare och en slö huggmejsel / träbit / vad som helst går bra.
Sätt tillbaka packningen i hålet och smörj den på insidan så går den nya armaturen i lättare. Det finns två markeringar på den som ska ligga i linje med gjutskarven i tanken. (horisontellt)
Anslutningarna för tryck- och returslangarna var vinklade på den gamla armaturen men pekar rakt bakåt på den nya. Det gör att slangarna blir lite för korta och måste bytas. 8 och 12 mm, en halvmeter av varje räcker gott. Detta görs underifrån, det är lite trångt ovanför bakaxeln.
Kabeln går längs med påfyllningsröret till vänster balja. Titta på den gamla, är inte jorden (svart) med i kontakten får klippa loss den, klämma på en ringsko och sätta den där den gamla satt.
av Whiplashinfo
Sparkz skrev:.......Skruva loss luckan under mattan i bak.....
Mattan i golvet vid baksätet?
...... Titta på den gamla, är inte jorden (svart) med i kontakten får klippa loss den, klämma på en ringsko och sätta den där den gamla satt.....
Jag hänger inte riktigt med här.
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Luckan sitter bakom baksätets ryggstöd, i alla fall i kombin.

Där fäller du fram ryggstöden som när du skall ha mer lastutrymme, sen lyfter du på skivorna som fälls ner och blir golv när ryggstödet fälls ner och lossar muttrarna som håller fjädrarna som fäller ner skivorna, då kan du få loss golvskivorna som sitter längst fram i bagageutrymmet, under dem sitter luckan. ca 2x3dm

I sedanmodellen har jag ingen aning, men jag antar att det går att komma åt på liknande sätt.

Sett bakifrån bilen sitter luckan lite till vänster strax bakom baksätet.

Från armaturen går en kabelpiska med ett antal kablar i, tre eller fyra. En av dem skall jordas, till vänster i det som en gång varit reservdelsbalja finns kontakten, om kablarna till bilens framände, tankmätare mm inte innehåller en jordkabel, en svart alltså, måste man jorda den svarta som kommer från tankarmaturen genom att klippa loss den från kontakten, sätta dit en lämplig kabelsko och fästa i bilens chassi.

Lycka till, skall själv strax ge mig i kast med den hela så fort tiden tillåter.

/MK
av Addekarlsson
Serviceluckan för tankarmaturen sitter i upphöjningen för bakaxeln. På en kombi är dom busenkla att komma åt.
På en sedan får man välja. Antingen så tar man det från bagaget, men det är trångt. Eller så tar man ur baksätet och tar det den vägen, men det är lika trångt det.
Jag tar ur baksätet och jobbar från båda håll....

Mvh/ Adde
av Whiplashinfo
OK - jag har en kombi så då skall det väl funka även för en teoretiker som mig :D
av SMEN
Den jag fick av en kompis hade dom klippt kabeln där den går in i bagageluckan så jag skrvade dom men upptäckte att tank nålen inte går upp till full tank när jag testade den lös utan stannar vid 3 kvarts tank, blir det fel omtal om kabeln blivit klippt är min fråga
Användarvisningsbild
av P_G_E
SMEN skrev:Den jag fick av en kompis hade dom klippt kabeln där den går in i bagageluckan så jag skrvade dom men upptäckte att tank nålen inte går upp till full tank när jag testade den lös utan stannar vid 3 kvarts tank, blir det fel omtal om kabeln blivit klippt är min fråga
Nej då, en helt vanlig skarv ger ingen resistans!

Men måhända har någon före dig varit där och micklat med problemet?

I själva visarinstrumentet sitter det nämligen en liten bygel, för val av "normal" eller "stor" tank. På din beskrivning låter det möjligt att någon (mot bättre vetande) kan ha konfigurerat instrumentet fel i samband med "avancerad felsökning", eller p.g.a. utbyte...

Bara en idé, men väl värd att kollas upp.
av SMEN
då skulle det vara så att den är ställd på stor tank eftersom den endast visar 3/4 tank, river jag ner instumenten för att bygla om den då
Användarvisningsbild
av P_G_E
Nu var det flera år sedan jag slogs med min felande mätare, så jag minns tyvärr inte längre om den där bygeln (en c:a 4 cm lång U-formad tråd) var instucken bakifrån eller framifrån.

Jag har för mig att det var bakifrån, så att man inte behövde öppna panel-modulen, men jag KAN ha fel. Från någon sida av bränsleinstrumentet finns i alla fall två väl synliga hål i plasthöljet, med 3-4 mm mellanrum, där bygeln skall sitta i om man bara har den normala tanken, men vara borttagen om en extratank är monterad.

Men börja med att lyfta ut panelmodulen, för det är i alla fall betydligt lättare att ha den framför sig, än att krypa ner bredvid rattstången och försöka hitta något som man inte vet exakt hur det ser ut...

(Mitt fel berodde på ett kabelbrott i tankarmaturen, för övrigt. Löste sig dock väldigt smidigt med en bit tunn kabel, ett nytt borrat hål, lödkolv samt epoxylim...)

:???:
av SMEN
Tänkte först att man kanske kunde göra så men ingen som jag pratat med gjorde det utan bytte, och nästa alla har haft samma problem som jag kablarna rostar av vid kontakten in i tanken sparar nog den gama och fixar den på ditt eminenta sätt, nu skall jag bara svära ve och förbannelse över slangarna och sedan byta. tack för hjälpen alla inblandade ni är ovärdeliga // Micke
Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]