lennarte skrev:JGN248 skrev:Ska tillägga: Trodde det var pumparna på min först. Pumpen vid bränslefiltret SKA låta vid läge två. Skar av en vattenslang (30 cm)och stoppade ner den i tanken för att lyssna på förpumpen. Den ska också låta och det ska även komma ett "skvalpande" ljud vid tändningsläge 2.
Alla gör inte det. Vissa går pumpen igång först när motorn "går runt" Detta verkar varken årsmodell eller motormodell beroende. Vissa gör det, vissa inte. Om pumpen/pumparna "går" när motorn "går runt", så räcker det. Bränsletrycket kommer omedelbart, om tankpumpen fungerar. Jag kör ju numera på E85 och större spridare + lite högre tryck (c:a 4,5 bar) och har en större pump (Biltemas universal av "044 typ") men innan jag bytte pump så körde jag med original spridare och 6,5 - 7 bars tryck och det var inga problem, trots pumpens maxtryck är 4,5 bar. Det var fullt tryck (har manometer och justerbar BTR så jag kan "hålla koll" på det) innan motorn gått runt ett varv. Pumpen byttes bara för den var gammal (41000 mil) och var lite väl högljudd. Den nya (högre kapacitet och tål högre tryck) lät lika mycket så jag satte i större spridare istället och kunde sänka trycket, så nu är det "normal" ljudnivå på pumpen. En gång (med den gamla pumpen) så lossnade innehållet i slangen (hade kapat den och satt en t-koppling till manometern) och tätade inloppet i railsen så motorn stannade. När jag försökte starta motorn gick manometern upp till 10,5 bar innan pumpen stannade, så mycket är det alltså som originalpumpen kan pumpa om man vill. Men då låter det som om den håller på att "skära ihop"
Tack! Givande att bli omskolad!

-)
Hoppas det går väl för din pärla, såg den på blocket, väldigt fin. Ge inte upp! Följer tråden med intresse och hopp om att du ska lyckas :)