Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rennan
hej
har fått ärva en riktigt fin 960 och på den sitter det några bakdämpare som aktiveras när man kör(kommer inte ihåg vad det heter)men inget händer och bilen har sjunkit ihop och jag undrar om det går att fel söka eller om det går att byta till vanliga dämpare då jag vill minnas att dämparna som nu sitter på är väldigt dyra om man ska köpa nya
mvh Fredrik
av rid54
De som sittar på bilen är säkert dämpare med hjälpfjäderfunktion av typen Nivomat. De "pumpar upp sig själva" till ett normalläge när man kör. Detta normalläge brukar sammanfalla med bilens höjd när den är olastad, dvs de ger ingen lyfthjälp åt en tom bil. Om fjädern tröttnar med åren så ger de ju hjälp förstås - så länge de funkar som de ska. Det är inte en riktigt bra idé att byta dem mot vanliga dämpare. Bakfjädern på multilink-bakvagnarna kommer i vekare utförande på modeller som levererades med Nivomat, så med vanliga dämpare kommer bilen alltid att vara låg i bakvagnen så fort den lastas lite grann. Jag hade en 960 med det problemet och det var inte kul med den fina bilen att den slog igenom för minsta gupp. Det blev nya Nivomater... Det var inte billigt, men det blev så mycket bättre. Ett alternativ är ju att sätta i en ny fjäder, för modeller utan Nivomat och byta dämparna, men fjäderbytet är visst en rätt jobbig operation och så ska man ju hitta en fjäder...
Användarvisningsbild
av lennarte
Detta "problem" dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Det man kan göra är att byta till dämpare med fjäder istället. Såldes förr som "Hi Jackers (kallas nog numera för coil covers) när det var populärt men "hög svansföring". Nackdelen är att den kanske blir för hård olastad dom är ju gjorda för tyngre last. Jag har på några bilar (ej 960) monterat fjädrar på befintliga stötdämpare som hjälp vid dåliga bakfjädrar
http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... jader.aspx
Med dessa kan man "justera" höjden så bilen blir "lagom" hög i bakänden utan att den blir alltför hård genom att "förspänna" fjädern med genom att flytta klamrarna uppåt eller nedåt på det övre röret på stötdämparen. Detta för en "rimlig summa". Nya Nivåmat kostar väl 10 ggr dessa pengar, styck. Monreringaanvisning.
http://webshop.norrlandscustom.se/viewi ... =74507&L=2
Eventuell får man köpa nya "vanliga" stötdämpare ifall dom sim sitter på bilen har dålig dämpförmåga i övrigt, inte bara "lyftfömågan" alltså

Hej! Håller på att fixa med min Volvo […]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]